O Zakonu o spoljnim poslovima
PREDSEDAVAJUĆI (Milutin Mrkonjić): Reč ima narodni poslanik Bálint Pásztor, predsednik Poslaničke grupe manjina.
Što se šećera tiče, 6,1, ali posle doručka i limunade sa medom, gospodine Nikoliću.
PÁSZTOR BÁLINT (BALINT PASTOR): Gospodine predsedavajući, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, ja bih, u ime SVM i Poslaničke grupe manjina, izneo nekoliko rečenica o Predlogu zakona o spoljnim poslovima i izneo bih nekoliko predloga u vezi ovog predloga zakona i molim gospodina ministra da obrati pažnju na predloge koje ću malo kasnije izneti.
Vrlo je bitno što će Republika Srbija imati moderan zakon o spoljnim poslovima. Po svemu sudeći, ovaj zakon je moderan, ali novi zakon je uvek moderniji od onog zakona koji je već na snazi, od onog zakona koji je na snazi već više od 10 godina.
Naravno, ovaj zakon nije savršen i ovaj predlog zakona se može poboljšati. Vrlo je bitno da se kaže da nažalost nije ni bitna suština ovog predloga zakona o spoljnim poslovima. Sadržina ovog predloga zakona o spoljnim poslovima mnoge i ne zanima, nego se na ovaj predlog zakona gleda kao na preduslov za raspisivanje predsedničkih izbora, što je vrlo loše jer bi se sa ovom temom trebalo malo detaljnije pozabaviti. Nije dobro što niko ne obraća pažnju na suštinu nego se samo govori o formi.
Svi vrlo dobro znamo da je donošenje Zakona o spoljnim poslovima preduslov za raspisivanje predsedničkih izbora. Isto tako je preduslov kao što je i preduslov za raspisivanje izbora i donošenja Zakona o vojsci, donošenje Zakona o odbrani, o predsedniku Republike, o predsedničkim izborima i o službama bezbednosti.
Opet, nije tu predsednik Narodne skupštine, ali opet postavljam pitanje kada će opozicija ovog cenjenog doma steći pravo da sazna kada će predsednik Narodne skupštine raspisati predsedničke izbore i kada će ti predsednički izbori biti održani. Naravno da se priča po skupštinim kuluarima da možemo očekivati raspisivanje predsedničkih meseca u toku sledeće nedelje i da će se prvi krug predsedničkih i zbora održati 20. januara 2008. godine, ali isto tako smatram da bi bilo dobro da predsednik Narodne skupštine ovu informaciju potvrdi ili demantuje i to zvanično, da se ne bavimo nekakvim pričama koje se pričaju po skupštinski kuluarima, jer stvarno nije dobro što opozicija ne zna kada će ti izbori biti raspisani ali će po svemu sudeći biti raspisani u toku sledeće nedelje jer Skupština radi danonoćno i plan je da se svi zakoni koji su preduslov za raspisivanje predsedničkih izbora donesu do petka tekuće nedelje. Zbog toga sam i rekao da se niko ne bavi sadržinom ovog vrlo važnog zakona o spoljnim poslovima nego se jednostavno gleda na taj predlog zakona kao na jedan preduslov za raspisivanje predsedničkih izbora.
Malo pre sam rekao da je vrlo važno što će Srbija dobiti moderan zakon o spoljnim poslovima, ali da bi se ovaj zakon odnosno predlog zakona mogao poboljšati, sada ću izneti dva predloga. Molim gospodina ministra da odgovori na ova pitanja, odnosno da komentariše one predloge koje ću sad izneti.
PREDSEDAVAJUĆI: Poštovani poslanici, molim vas samo malo pažnje da saslušamo gospodina Pásztora.
PÁSZTOR BÁLINT: Jedan od predloga, odnosno jedan od nedostataka ovog predloga zakona jeste da Narodna skupština nema nikakve nadležnosti u procesu postavljenja ambasadora i generalnih konzula Republike Srbije. Ja sam o ovome već govorio pre nekoliko nedelja i na sednici Odbora za inostrane poslove Narodne skupštine Republike Srbije, i tada sam rekao da je vrlo dobro što je profesor Mićunović kao predsednik Odbora za inostrane poslove uveo tu praksu da članovi Odbora za inostrane poslove Narodne skupštine imaju priliku da razgovaraju sa postavljenim ambasadorima Republike Srbije i da je to vrlo dobro, ali je loše što ne postoji mogućnost odnosno nadležnost Narodne skupštine da ima uticaja u procesu postavljenja ambasadora i generalnih konzula Republike Srbije.
To što Narodna skupština nema uticaja u ovom vrlo važnom procesu nije naravno krivica profesora Mićunovića nego je to zbog toga što sada važeći zakoni to ne dozvoljavaju i vrlo je loše što u ovom predlogu zakona ta mogućnost nije predviđena. Pre nekoliko nedelja smo o tom pitanju razgovarali i tada smo se dogovorili da će ili Ministarstvo spoljnih poslova ili Odbor za inostrane poslove Narodne skupštine uputiti jedan amandman na ovaj predloženi tekst i da će Narodna skupština imati nekakve nadležnosti pri postavljanju ambasadora i generalnih konzula.
Naravno, ne smatram da Narodna skupština treba da ima pravo veta u ovim procesima, ali bi bilo vrlo bitno da Narodna skupština kao najviši predstavnički dom Republike Srbije ima nekakvog uticaja u procesu postavljenja ambasadora, a sa druge satrane to je tako predviđeno i u nekim zemljama i u regionu. I pre nekoliko nedelja sam na sednici Odbora za inostrane poslove izneo primer Mađarske gde pre postavljenja ambasadora ukazom predsednika Republike, Narodna skupština Mađarske daje mišljenje o predloženom kandidatu za ambasadora te zemlje u nekoj drugoj zemlji. Mislim da bi neko slično rešenje trebalo da primeni i Srbija i da bi bilo vrlo bitno da i Narodna skupština ima nekakvog uticaja.
Drugi predlog koji su narodni poslanici Poslaničke grupe manjina i formalno predložili u formi amandmana je u vezi sa poboljšanjem sadašnjeg stanja što se tiče zapošljavanja u Ministarstvu za spoljne poslove pripadnika nacionalnih manjina. Izneo sam pre nekoliko nedelja na sednici Odbora za inostrane poslove da pripadnika manjina praktično nema u Ministarstvu spoljnih poslova. Tada je ministar rekao da on zna i neke Bošnjake i neke Mađare i neke druge i pripadnike nekih drugih manjina u ministarstvu, i to je svakako dobro, ali ta brojka sigurno ne odgovara srazmeri stanovništva, sigurno ne odgovara podacima iz poslednjeg popisa u Republici Srbiji. Tada sam rekao gospodinu ministru da mi naravno ne očekujemo da se uvede sistem ključa, ne očekujemo da bude sistem kakav je postojao u 70-tim godinama prošlog veka u ministarstvu, da se ambasadori postavljaju po sistemu ključa, ali sam rekao da bi bilo vrlo bitno da se poboljša ta srazmera i da bi to bilo dobro iz više razloga. Jedan od razloga je taj što bi se poboljšali sadašnji katastrofalni pokazatelji o učešću pripadnika nacionalnih manjina u organima državne uprave pa i u Ministarstvu spoljnih poslova i da bi to bilo vrlo dobro. S druge strane, to je u interesu Republike Srbije.
Tada sam izneo da je i u interesu Republike Srbije da u ministarstvu na radnim mestima bilateralne saradnje, znači saradnje između Republike Srbije i Mađarske ili Republike Srbije i Slovačke, Rumunije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Albanije, i mogao bi naravno da navedem tu još nekoliko zemalja prvenstveno iz okruženja, da budu zaposleni ljudi koji poznaju tu zemlju, koji imaju kontakte u tim zemljama, koji poznaju jezik tih država i da bi bilo u interesu Republike Srbije da na tim radnim mestima budu pripadnici, neki pripadnici nacionalnih manjina, a naravno da se to odnosi i na diplomatska konzularna predstavništva Republike Srbije i da bi to bilo dobro da bude primenjeno i za diplomatska konzularna predstavništva.
Mi smo formulisali jedan amandman, a taj amandman ne predlaže isključivo Savez vojvođanskih Mađara nego taj amandman predlaže i Romska partija i Unija Roma Srbije i koalicija Albanaca Preševske doline i narodni poslanici Liste za Sandžak. Znači, svi oni narodni poslanici koji su ušli u Narodnu skupštinu na listi neke manjinske stranke i taj amandman glasi ovako - u cilju aktivnog uključivanja pripadnika nacionalnih manjina u rad ministarstva prilikom popunjavanja slobodnih radnih mesta preduzimaće se mere radi povećanja učešća pripadnika nacionalnih manjina u ministarstvu. Isto tako bi se ovo rešenje primenjivalo i prilikom postavljanja ambasadora i diplomata visokih zvanja kao i imenovanja ostalih diplomata.
Mislimo da je ovaj amandman dobar, da je primenjiv, da ovaj amandman ne znači uvođenje sistema ključa prilikom zapošljavanja. Još jednom da ponovim, bilo bi vrlo bitno da se usvoji ovaj amandman, ne samo zbog toga da se poboljšaju katastrofalni pokazatelji angažovanja pripadnika nacionalnih manjina u Ministarstvu spoljnih poslova nego bi to bilo u interesu i Republike Srbije, prvenstveno kod bilateralne saradnje sa zemljama u okruženju.
Molim ministra spoljnih poslova da prihvati ovaj amandman u ime Ministarstva i u ime Vlade Republike Srbije, isto tako bi bilo dobro da se nekako formuliše i ovo rešenje da Narodna skupština ima uticaja prilikom postavljenja ambasadora.
Gospodin ministar je malopre rekao da se radi na tome da diplomatska služba, odnosno diplomatski aparat bude efikasan i mlad. Tome bi sigurno doprinelo i uključivanje pripadnika nacionalnih manjina u rad odnosno rad Ministarstva za spoljne poslove.
Vrlo mi je žao što je ministar izašao dok sam ja govorio, da ministra ne interesuje amandman koji su predložili svi pripadnici manjina u Narodnoj skupštini, svi autentični predstavnici nacionalnih manjina, ali se nadam da će pomoćnici ministra preneti sve ovo što sam govorio i da će biti usvojen ovaj amandman jer je usvajanje ovog amandmana u interesu Republike Srbije i Ministarstva za spoljne poslove. Hvala lepo.
PREDSEDAVAJUĆI: Hvala gospodine Pásztor. Reč ima narodni poslanik Ivan Andrić, po Poslovniku.