O 6. skupštinskoj deklaraciji o Kosovu i Metohiji
PREDSEDNIK: Nemate pravo na repliku gospodine Todoroviću. Ovo je bio odgovor na vaše neke komentare. Narodni poslanik Bálint Pásztor ima reč.
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR): Uvaženi predsedniče Republike, poštovana predsednice, gospodo iz Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, moram da vam priznam da meni nije jasno šta je cilj ove današnje sednice i koje su namere. Naravno, ne mislim da Narodna skupština ovih dana i povodom ove teme ne treba da zaseda, ali mislim da ovaj način nije dobar.
Ovaj način nije dobar zbog toga što će ovo dovesti samo do politikanstva. Dovešće do još jedne deklaracije o Kosovu i Metohiji. Ubeđen sam da ljudi na Kosovu i Metohiji neće imati nikakve praktične koristi iz ove današnje sednice Narodne skupštine i iz ove deklaracije.
Mene čudi da niko od prethodnih govornika nije rekao da bi bolji način od ovoga bila sednica Narodne skupštine zatvorena za javnost. Ubeđen sam da je trebalo održati sednicu Narodne skupštine zatvorenu za javnost, na koju je trebala doći Vlada Republike Srbije, članovi Vlade Republike Srbije, predsednik Republike naravno i da nam Vlada s jedne strane saopšti kakvo je pravo stanje na Kosovu i Metohiji. Sa druge strane, da čujemo kakvi su planovi Vlade Republike Srbije i kakve mere možemo očekivati.
Šta će se desiti ako se na Kosovu i Metohiji desi jedna stvar, šta će biti odgovor Vlade Republike Srbije. Šta će biti odgovor Vlade Republike Srbije kada se učini nešto drugo, kakve mere su u planu. Mislim da ova današnja sednica nije jednostavno podobna za jednu takvu diskusiju i iz tog razloga tvrdim da ni ljudi sa Kosova i Metohije neće imati neke velike koristi iz ove današnje sednice, a ni narodni poslanici neće saznati, a na ovakvoj sednici zbog situacije i ne mogu saznati kakvi su planovi Vlade, jer se ti planovi povodom ovakvih pitanja ne saopštavaju nigde na javnoj sednici parlamenta države. Kada govorimo o ovom konkretnom predlogu, baziraću se na rešenja iz Predloga deklaracije, i želeo bih da govorim o predloženom tekstu.
Mislim, da je ovaj tekst spisak lepih želja iz 2005. godine, 2006. godine i 2007. godine. Da možemo pročitati formulacije koje smo čitali u predlozima iz 2007. godine. Da ovaj tekst ne daje odgovore na neka važna pitanja.
Ovaj tekst ne daje smernice Vladi Republike Srbije sa jedne strane, a sa druge strane ovaj tekst nije podoban za to da narodni poslanici saznaju šta mogu kao predstavnici građana Republike Srbije u sledećim nedeljama, u sledećim mesecima očekivati od Vlade Republike Srbije, kada je reč o KiM.
Malo pre sam rekao da ću se bazirati na ovaj predloženi tekst i dozvolite da citiram neke elemente ovog predloga i dodam neke komentare. Što se tiče preambule, ovde je navedeno da deklaracija polazi od Rezolucije od 24. jula 2007, 14. februara 2007. i 21. novembra 2005. godine. Što se tiče SVM, mi smo uvek bili uzdržani kada su bili na dnevnom redu ovi predlozi deklaracija, zbog toga što ti tekstovi za nas nisu bili prihvatljivi. Nisu bili prihvatljivi zbog toga što su sadržavali određene formulacije koje po nama nisu u skladu sa savremenim rečnikom diplomatije, zbog toga što su stavljali u izgled prekid diplomatskih odnosa sa određenim državama svete i zbog toga što su deklarisali vojnu neutralnost Srbije za koju mi mislimo da je štetna po sve građane Republike Srbije.
Kada čitamo dalje preamubulu predloga onda možemo naići na formulaciju po kojoj postoji realna opasnost po suverenitet, koja proističe iz dva razloga. Prvi razlog su pretnje jednostranim proglašenjem nezavisnosti KiM od strane privremenih institucija samouprave u pokrajini. Meni nije jasno zašto je ovo napisano, svi vrlo dobro znamo da je nezavisnost KiM jednostrano proglašena 17. februara 2008. godine, znači ne može biti reči ni o kakvoj opasnosti, pošto je to već završeno. Sa druge strane u ovom predlogu piše da realna opasnost postoji i zbog izjava nekih država da će priznati jednostranu nezavisnost Kosova. Prema mojim informacijama do danas je nezavisnost Kosova priznalo 77 država članica UN. Opet nije reč o nekakvim izjavama, nego je reč o činjenicama.
Svakako možemo podržati spremnost Srbije da doprinese mirnom i sporazumnom rešavanju ovog pitanja, ali nam nije jasno, Vlada nije saopštila o kakvom sporazumnom rešavanju se razmišlja u skladu sa Ustavom Republike Srbije. Šta tu može da bude sporazum kada je Ustav Republike Srbije jasan sa jedne strane, a faktičko stanje je još jasnije sa druge strane, a postoji dosta veliki raskorak između faktičkog stanja i rešenja iz preambule Ustava Republike Srbije.
U predlogu je navedeno i sledeće – braneći čast i dostojanstvo svog naroda koji legitimno i demokratski predstavlja, Narodna skupština donosi Deklaraciju Narodne skupštine Republike Srbije o aktuelnom stanju na KiM nakon jednostranih i nasilnih akata privremenih institucija samouprave u Prištini. Meni nije jasno kako se brani čast i dostojanstvo izveštajem o činjeničnom stanju. Pošto se u ovom predlogu deklaracije Vlada bazirala na činjeničnom stanju i na predstavljanju tog činjeničnog, aktuelnog stanja na KiM. Kao što sam malo pre rekao, ne znamo koje mere se planiraju, a to i ne možemo saznati na sednici otvorenoj javnost. To se tako ni u jednoj državi ne radi. Zbog toga sam rekao malo pre da bi zatvorena sednica bila pogodnija i bolja u ovoj situaciji, odnosno jedino moguće u ovoj situaciji.
Dalje se navodi da se ovakvo delovanje međunarodnih misija predstavlja grubo kršenje međunarodnog prava i da bi takvim aktima i aktivnostima bili neposredno ugroženi suverenitet, teritorijalni integritet i ustavni poredak Republike Srbije. Ne znam da li govorimo o istoj državi? Koliko je meni poznato naš suverenitet, teritorijalni integritet i ustavni poredak je ugrožen od 1999. godine. Ne znam čemu ovaj kondicional u ovoj rečenici, bili bi neposredno ugroženi suverenitet itd. Jednostavno ne mogu da razumem ovu rečenicu i ne znam čemu služi.
Narodna skupština ovim predlogom utvrđuje okvir delovanja državnih organa i drugih javnih činilaca u odbrani suvereniteta, teritorijalnog integriteta i ustavnog poretka. Kaže se da je odbrana interesa Republike Srbije i naroda na KiM prioritet državnih institucija i svih javnih činilaca u državi. Znamo da je to prioritet godinama i godinama govorimo o tome da je to normalno da je prioritet, ali mislimo da to ide na štetu svih ostalih mogućih prioriteta u ovoj državi i ide na štetu interesa građana Republike Srbije bez obzira na nacionalnu i svu drugu pripadnost. Jednostavno Vladi ne ostaje dovoljno energije i dovoljno vremena da se bavi ostalim prioritetima i ostalim veoma važnim temama za sve građane Republike Srbije.
Navodi se u tekstu da je najbolji način za iznalaženje kompromisnog rešenja u skladu sa principima međunarodnog prava dijalog između Beograda i Prištine. To i mi smatramo u SVM, dijalog nema alternativu i svakako podržavamo dijalog između Beograda i Prištine. Problem je u tome što je ova konstatacija u suprotnosti sa nekim drugim tačkama ove predložene deklaracije, npr. sa tačkama 5g i 5d.
Dalje se kaže da se Vlada obavezuje da donese konkretne mere usmerene na nastavljanje svih državnih funkcija Republike Srbije na teritoriji KiM. Meni uopšte nije jasno koje funkcije državne vlasti još tamo Srbija vrši od 1999. godine. Koje funkcije državne vlasti još tamo vrši Republika Srbija i koje funkcije državne vlasti može Republika Srbija u ovoj situaciji da nastavi da vrši na teritoriji KiM? Koliko je meni poznato postoje razne teorije o funkcija državne vlasti. Postoji dualistička, trijalistička i kvadrijalistička teorija o funkcijama državne vlasti. Ali, bilo kako da okrenemo, funkcije državne vlasti jesu zakonodavna, izvršna, sudska i upravna funkcija. Koju funkciju državne vlasti od nabrojanih Republika Srbija vrši na teritoriji KiM od 1999. godine?
Dalje se kaže u predlogu, posebno se obavezuje Vlada da u svim okolnostima koje bi mogle nastupiti, efikasno deluje na zaštiti života i imovine, prava i sloboda građana pokrajine, a posebno srpskog i nealbanskog stanovništva. Šta znači obavezuje se Vlada da efikasno deluje na zaštiti života, imovine itd.? Da li su to blokade? Da li je to upotreba sile? Da li je to nešto drugo? Meni je veoma drago što je i predsednik Republike i članovi Vlade rekli da ne podržavaju nasilje i da Srbija neće ratovati. To je izjava za svaku pohvalu i to mi izuzetno cenimoOva formulacija da Narodna skupština obavezuje Vladu da nastupa efikasno i da efikasno deluje, ne znamo šta znači. Zbog toga sam rekao, između ostalog, da bi trebalo održati sednicu zatvorenu za javnost i razgovarati o tome koje su te mere koje mogu značiti efikasno delovanje na zaštitu života, imovine itd. Mi to danas nećemo i ne možemo saznati na jednoj ovakvoj politikantskoj sednici Narodne skupštine.
"Obavezuje se Vlada da donese konkretan i sveobuhvatan plan mera koje će biti preduzete u svim oblastima njenih nadležnosti za slučaj pogoršanja stanja". Mislim da sad tek dolazimo do suštine. Na ovoj sednici, još jednom ponavljam, zatvorenoj za javnost, trebalo je razgovarati o tim konkretnim i sveobuhvatnim merama, odnosno planom mera Vlade RS. Mi o tome ništa nećemo saznati. Mi ćemo se danas zadržati, nažalost, na spisku želja iz 2005., 2006. i 2007. godine. Zadržaćemo se na formulacijama koje, nažalost, nisu realna, koja su u suprotnosti sa faktičkim stanjem koji postoji duže od 12 godina.
Što je najtužnije, ne mislim da će ova Skupština pomoći ljudima na KiM. Uvek smo naglašavali, i 2007. godine i u svim prilikama kad je Skupština donosila rezolucije i deklaracije o KiM, da je za SVM jedino prihvatljivo mirno rešavanje svih nesporazuma i sukoba političkim i diplomatskim sredstvima kroz dijalog i uvažavanje interesa i većine i manjine na celoj teritoriji KiM. Mi u ovom trenutku ne znamo šta će se desiti sutra, šta će se desiti za nedelju dana, za mesec dana, a što je još tužnije, to ne znaju i ne mogu znati ni ljudi na KiM.
Ne znamo ni to šta Vlada RS misli o sprovođenju Akcionog plana za ispunjavanje preporuka iz godišnjeg izveštaja Evropske komisije za 2010. godinu radi ubrzanja sticanja statusa kandidata. Kao što znate, tu postoje određene preporuke i uočeni su određeni nedostaci. To su tačka 30. i tačka 31. Tačka 30. se odnosi na pečate kosovske carine, koje izdaje UNMIK, a tačka 31. se odnosi na regionalnu saradnju, a u konkretnom slučaju odnosi se na učešće na različitim regionalnim sastancima Kosova u skladu sa Rezolucijom 1244 UN. Ne znamo koje rešenje planira Vlada RS. Mislim da je trebalo danas razgovarati i o tim mogućim rešenjima na sednici zatvorenoj za javnost.
Ne ponavljam toliko puta i ne podvlačim sednicu zatvorenu za javnost zbog toga što smo mi protiv javnosti rada Narodne skupštine. Baš suprotno. Ali mislim da postoje određene teme o kojima se na ovakvoj sednici nije celishodno razgovarati. U praksi Narodne skupštine je već bilo sednica zatvorenih za javnost iz oblasti odbrane zemlje. Mislim da je ovom prilikom to trebalo na takav način organizovati. Na početku sam rekao da smo mi uvek bili uzdržani kad su bili predlozi deklaracija i rezolucija u vezi KiM. Postoji samo jedna deklaracija, jedan akt Narodne skupštine o KiM kad smo mi glasali za. To je bilo pre nešto više od godinu dana, 26. jula 2010. godine.
Tada smo glasali zbog toga što je tada bilo jasno šta Vlada želi postići, tada je cilj bio obraćanje Generalnoj skupštini UN. To je za nas kao stranku koja se uvek zalagala za dijalog i za sporazumno rešavanje svih mogućih pitanja, naravno bilo prihvatljivo. Ovaj tekst za nas nije prihvatljiv zbog toga što je neodređen, neprecizan, ne znamo koje mere mogu biti predviđene, ne znamo šta će Vlada učiniti, ne znamo šta Vlada može učiniti, ovaj način rada za to nije pogodno. Zbog toga ćemo biti uzdržani od glasanja kao što smo bili povodom prethodnih rezolucija i deklaracija o KiM.
Nadam se, i to uvek moramo da naglasimo, nadam se da to neće biti pogrešno protumačeno i da to neće biti shvaćeno na način da vojvođanski Mađari ne podržavaju i ne priznaju ustavni poredak Republike Srbije, nadam se da je iz mog izlaganja bilo jasno da to nije slučaj. Hvala.
PREDSEDNIK: Narodni poslanik Jovan Damjanović ima reč.