O 3. rezoluciji o Kosovu i Metohiji
PÁSZTOR BÁLINT (BALINT PASTOR): Uvaženi predsedniče Republike, uvaženi predsedniče vlade, dame i gospodo ministri, dame i gospodo narodni poslanici, za SVM je tekst predložene rezolucije neprihvatljiv i ovo moram da kažem na početku, jer sam čuo na određenim medijima da će manjinske stranke glasati za ovu rezoluciju. Još jednom želim da ponovim da je za SVM predloženi tekst rezolucije apsolutno neprihvatljiv. Neprihvatljiv iz više razloga. Neprihvatljiv je iz razloga što postoji nedostatak iskrenosti, realnosti i državničke mudrosti u rezoluciji. Pored ovoga, smatramo da odrđene formulacije predloga rezolucije nisu u skladu sa diplomatskim rečnikom. Na žalost, to sam morao da kažem i u februaru, morao sam to da kažem i u julu, ali je to aktuelno i sada kada raspravljamo o ovoj najnovijoj rezoluciji Narodne skupštine. Rekli smo i to u julu, a moram i sada reći, da je tekst neodređen, na više mesta nejasan, pa samim tim i opasan, jer daje mogućnosti svakakvim tumačenjima, a to nije dobro. Pored ovoga, moram da kažem i to da SVM nikada nije bila za pretnje, nikada nije bila za samoizolaciju, nikada nije bila za zaoštravanje odnosa sa svetom, za zaoštravanje odnosa sa svima.
Za SVM je neprihvatljivo i ne možemo prihvatiti i apsolutno se protivimo svakom oružanom sukobu, tj. upotrebi Vojske i prekidu diplomatskih odnosa sa bilo kojom zemljom sveta. Od osnivanja insistiramo na mirnom rešavanju svih nesporazuma i sukoba, politikim sredstvima uz dijalog i uvažavanje interesa i većine i manjine na teritoriji AP Kosovo i Metohija. Na žalost, Predlog ove rezolucije je oštriji od prethodnih rezolucija, a još manje znamo da li ova rezolucija znači, odnosno može da znači upotrebu Vojske, da li može da znači prekid diplomatskih odnosa sa bilo kojom zemljom sveta, a to je za SVM apsolutno neprihvatljivo. Znači, iz svih tih razloga mi ne možemo podržati predloženu rezoluciju, ali nećemo glasati ni protiv rezolucije, i to iz dva razloga. Prvi je razlog taj što smo bili uzdržani i u februaru i u julu, a u međuvremenu se nisu dogodile nove okolnosti, pa zbog toga nema razloga da menjamo naš stav. Znači, bićemo i ovom prilikom uzdržani. Što je još bitnije, bez obzira na to što je predlog teksta rezolucije apsolutno neprihvatljiv za SVM, nećemo glasati protiv, jer nam je prihvatljiv naslov predloga rezolucije. Ova rezolucija nosi naslov Rezolucija o zaštiti suvereniteta, teritorijalnog integriteta i ustavnog poretka Republike Srbije. Ukoliko bismo glasali protiv ove rezolucije, postojala bi realna opasnost za to da to neko svesno protumači kao stav da je SVM ili vojvođanski Mađari protiv suvereniteta Srbije, protiv teritorijalnog integriteta i protiv ustavnog poretka. To je glavni razlog zbog kog ćemo biti uzdržani i iz kojih razloga nećemo glasati protiv ove rezolucije, bez obzira na to što postoji nedostatak iskrenosti i realnosti u ovoj rezoluciji.
Tekst rezolucije je neprihvatljiv za nas i zbog toga što, praktično, ni jednu jedinu reč ovaj tekst ne kaže o tome kako će Republika Srbija da zaštiti Srbe, Rome, kao i ostalo nealbansko stanovništvo na Kosovu i Metohiji. Nema ni reči skoro o tome kako će ova država na Kosovu i Metohiji štititi imovinu i verske objekte Srba, Roma i ostalih stanovnika Kosova i Metohije koji ne pripadaju albanskoj naciji. To smatramo da nije dobro.
Želeo bih da kažem nekoliko rečenica i o konkretnom tekstu rezolucije. Na primer, u Predlogu rezolucije imamo formulaciju - međunarodni sporazumi koje Republika Srbija zaključuje moraju biti u funkciji očuvanja suvereniteta. To nam jednostavno nije jasno, šta znači ova formulacija. S druge strane, pored toga što svi zaključeni sporazumi treba da budu u funkciji očuvanja suvereniteta, jednostavno SVM smatra da ovi sporazumi treba da budu i u funkciji boljeg života svih gražana Republike Srbije, u funkciji usvajanja evropskog sistem avrednosti, u funkciji približavanja EU. Znači, za nas je neprihvatljivo da, kao jedini cilj potpisivanja i ratifikacije svih međunarodnih sporazuma, kao cilj bude očuvanje suverenosti. Pored toga, postoji formulacija da je odbrana Kosova i Metohije, kao integralnog dela Republike Srbije, predstavlja prioritet državnih institucija i svih javnih činilaca u državi. To je prirodno što je prioritet i normalno je što je prioritet, ali je problem u tome što već dugi niz meseci i godina to je jedini prioritet Vlade Republike Srbije i to smatramo nedopustivim.
U julu sam ovde rekao da je dobro što država već godinama čini izuzetne diplomatske napore da sačuva teritorijalni integritet. Nije dobro što je ova tema već godinama jedina kojoj se posvećuje dovoljna pažnja. U julu sam apelovao, a i sada apelujem na vladu da se isto tako energično i nepokolebljivo posveti privlačenju investicija, stvaranju novih radnih mesta, poboljšavanju socijalne sigurnosti svih građana. To se, na žalost, ne dešava. U julu sam rekao da je dobro što je u tadašnjoj rezoluciji postojala formulacija da albanska nacionalna manjina na Kosovu i Metohiji ima legitimne interese. Naravno da ima. Rekao sam u julu, kažem i sada, pored albanske zajednice na Kosovu i Metohiji i mađarska i bošnjačka i romska i bugarska i rumunska, kao i sve ostale nacionalne zajednice imaju legitimne interese na celoj teritoriji Republike Srbije gde ove nacionalne zajednice žive. Nije dobro što država i Vlada Republike Srbije želi da se posveti isključivo rešavanju problema albanske nacionalne zajednice u Republici Srbiji. Više puta sam rekao da u Republici Srbiji jednu trećinu stanovništva čine pripadnici nacionalnih manjina, pa bi bilo dobro da se vlada pozabavi i sa rešavanjem problema ostalih nacionalnih zajednica koje žive u Vojvodini, u centralnoj i južnoj Srbiji, na Kosovu i Metohiji. U ovoj rezoluciji, na žalost, izostavljena je formulacija da albanska nacionalna zajednica na Kosovu i Metohiji ima legitimne interese. Nadam se da Vlada Republike Srbije nije promenila mišljenje i nadam se da vlada još uvek smatra da albanska nacionalna zajednica ima legitimne interese, ali te legitimne interese imaju i ostale nacionalne zajednice na celoj teritoriji Republike Srbije.
Ja sada, naravno, neću govoriti o tome koja su nerešena, ne nerešiva, nego nerešena pitanja Nacionalne zajednice Mađara, o čemu smo mnogo puta govorili, nije to sada tema, ali bi bilo dobro da se Vlada posveti rešavanju tih problema, a isto tako i problema ostalih nacionalnih zajednica.
U predlogu rezolucije postoji i formulacija sledeća: „KiM će se smatrati sastavnim delom Republike Srbije sve do iznalaženja kompromisnog rešenja. Po meni, ova rečenica jednostavno nije jasna, jer nije precizirano šta će se tačno događati, kako će se i na koji način smatrati KiM sastavnim delom Republike Srbije.
Piše i to, možda to Vlada smatra specifikacijom, piše: „da je Vlada Srbije obavezna da donese konkretan i sveobuhvatan plan mera koje će biti preduzete u svim oblastima njene nadležnosti u slučaju protivpravnog proglašenja nezavisnosti KiM“. Problem je u tome što, čak ni narodni poslanici ne mogu znati i ne znaju koje su to mere. Mi znamo da su sva ministarstva bila u obavezi da pripreme te mere i akcione planove, ali ne znamo koje su to mere i kakvi su akcioni planovi.
Pored toga, piše i sledeće: „Vlada se obavezuje da što efikasnije primenjuje ustavne nadležnosti Republike Srbije na Kosovu, a posebno efikasno deluje na zaštiti života i imovine, prava i sloboda građana Pokrajine, a posebno srpskog i nealbanskog stanovništva“. Hteo bih da postavim pitanje, mada je ovo, pretpostavljam samo retoričko pitanje, jer nema teorije da dobijem odgovor – koje su to ustvne nadležnosti Republike Srbije na Kosovu i Metohiji posle 1999. godine? Osim preambule Ustava Srbije, koje su to konkretne nadležnosti Republike Srbije, organa Republike Srbije, Vlade Republike Srbije na Kosovu i Metohiji.
Postoji pitanje kako stoji budžet Republike Srbije što se tiče prihoda sa teritorije Autonomne Pokrajine KiM, kada je Republika Srbija ubrala i jedan jedini dinar na KiM posle 1999. godine, a možda to stanje traje već 15-20 godina? O kakvim nadležnostima se govori, dame i gospodo, u ovoj rezoluciji? Zbog ovoga sam rekao da je tekst rezolucije neiskren i nerealan, jer praktično, nažalost, Republika Srbija na KiM nema realnih nadležnosti od 1999. godine.
Pored toga, rezolucija sadrži i odredbu da će se preispitati diplomatski i svi drugi odnosi Republike Srbije sa državama koje eventualno priznaju nezavisnost KiM. To je za Savez vojvođanskih Mađara apsolutno neprihvatljivo.
Na početku mog izlaganja, rekao sam da pojedine odredbe ove rezolucije nisu u skladu sa savremenim rečnikom diplomatije. Ova odredba je formulisana u skladu sa rečnikom diplomatije, jer ne piše da ćemo prekinuti diplomatske odnose, nego piše da ćemo preispitati diplomatske i sve druge odnose sa zemaljma koje eventualno priznaju nezavisno Kosovo. Ali, to znači, na srpskom jeziku, jasno rečeno, da ćemo prekinuti diplomatske odnose i to je za SVM neprihvatljivo.
Što se tiče upotrebe Vojske, ja sam rekao u Narodnoj skupštini, u raspravi, kada je Skupština raspravljala o Predlogu zakona o odbrani i o Predlogu zakona o vojsci da nas je veoma obradovala izjava gospodina Borisa Tadića, predsednika Republike, od pre nekoliko nedelja, kada je on rekao da Srbija neće ratovati dok je on predsednik Republike. To nas je veoma obradovalo. Ali, nažalost, u raspravi skupštinskoj to nisam uspeo da čujem od ministra odbrane gospodina Šutanovca, bez obzira na to što sam tri-četiri puta pitao. Ali, za nas mnogo znači to što je predsednik Republike rekao, mi to verujemo, ali nam nije jasno zašto to nije napisano u rezoluciji.
Na kraju, želeo bih da kažem da je za nas neprihvatljivo i to što u rezoluciji piše da se proglašava vojna neutralnost Republike Srbije do eventulnog raspisivanja referenduma. Savez vojvođanskih Mađara se zalaže za evroatlantske integracije Republike Srbije. Od početka se zalažemo za ulazak Republike Srbije u NATO. Mi znamo da je jedna stranka, koja je na Vladi promenila mišljenje, odnosno stav u odnosu na NATO, a iz ove rezolucije, možemo videti da su sve vladajuće stranke promenile mišljenje i stav u odnosu na Vladu Republike Srbije, ma kako oni glasali povodom ove rezolucije.
Jasno treba reći građanima Republike Srbije da su sve stranke koje su na vladi u Republici Srbiji, da se protive ulasku Republike Srbije u NATO. Isto tako, treba reći jasno, sa ove govornice, da se Savez vojvođanskih Mađara zalaže za ulazak u Evropsku uniju, Savez vojvođanskih Mađara se zalaže za ulazak u NATO Republike Srbije.
Na kraju, želeo bih da ponovim, da iz svih ovih razloga, ne možemo glasati za tekst rezolucije, da ćemo biti uzdržani i da gledamo sa dozom zabrinutosti na činjenicu da su rezolucije Narodne skupštine sve oštrije i oštrije i sa strepnjom očekujemo narednu rezoluciju Narodne skupštine Republike Srbije.
Na kraju, želeo bih da kažem, pošto sam rekao šta ne podržavamo i šta je problem u ovom predlogu za SVM, želeo bih da pročitam samo tri rečenice iz programa kandidata za predsednika Republike SVM, DZ vojvođanskih Mađara, gospodina Ištvana Pastora. U ovom programu, pod tačkom 3. piše sledeće: „Mirno rešavanje pitanja Kosova i Metohije. Konačno rešenje statusa AP KiM je zajednički interes svih građana Republike Srbije. Najabolji put ka rešavanju pitanja konačnog statusa pokrajne bili bi pregovori. Osnovni preduslov za ostanak nealbanskog stanovništva na datom području predstavlja teritorijalna autonomija na etničkoj osnovi. Ukoliko bi se tokom pregovora o konačnom statusu južne pokrajine na polju zaštite prava i sloboda nacionalnih manjina stvorila povoljna rešenja koja se na drugim područjima Srbije trenutno ne primenjuju, ova prava prilagođena postojećim uslovima treba garantovati svim nacionalnim zajednicama koje žive na teritoriji Republike Srbije“. To piše u programu gospodina István-a Pásztor-a, predsedničkog kandidata vojvođanskih Mađara i to je stav povodom Kosova i Metohije SVM. Hvala.
PREDSEDNIK: Hvala gospodine Pásztor.