Povezivanje mađarskih opština nema veze sa teritorijalnom autonomijom
Datum: 6. maj 2014.
Izvor: Svedok
Intervju: Balint Pastor, šef poslaničke grupe Saveza vojvođanskih Mađara u Skupštini Srbije, o koalicionom dogovoru sa SNS i ciljevima ove stranke u novoj Vladi
Mi smo videli u ranijim situacijama da biti prisutan u zakonodavnoj vlasti nije dovoljno da bi se realizovali ciljevi. Potrebno je biti u ministarstvima još u fazi nacrta zakona kako bi se uticalo na tekst, odnosno kako bismo doprineli realizaciji našeg programa. Mi smo zato pošteno rekli da želimo da budemo prisutni u što više ministarstava nego da imamo jednog potpredsednika Vlade ili ministra
Mi smo videli u ranijim situacijama da biti prisutan u zakonodavnoj vlasti nije dovoljno da bi se realizovali ciljevi. Potrebno je biti u ministarstvima još u fazi nacrta zakona kako bi se uticalo na tekst, odnosno kako bismo doprineli realizaciji našeg programa. Mi smo zato pošteno rekli da želimo da budemo prisutni u što više ministarstava nego da imamo jednog potpredsednika Vlade ili ministra
Ukoliko uspemo da realizujemo naše programske ciljeve, to će biti u interesu svih građana Srbije a ne samo mađarske manjine. U našem programu nema nijednog cilja koji bi bio u ogromnom raskoraku sa interesima drugih građana Srbije
Ključni aspekti su izmena Zakona o nacinalnim savetima nacionalnih manjina; uvećanje srazmere Mađara u javnoj sferi, položaj Vojvodine unutar Srbije i poboljšanje životnog standarda kroz jačanje infrastrukture
Građane Srbije uvek plaše nekakvom mađarskom teritorijalnom autonomijom kroz povezivanje opština. To nema veze sa realnošću
Apsolutna pobeda SNS na parlamentarnim izborima nije značila i apsolutnu moć, barem kada je reč o podeli vlasti. Da li će tako biti i u praksi – videćemo.
Ipak, deo vladajuće koalicije, pored Socijalističke partije Srbije, čini i Savez vojvođanskih Mađara (SVM) koji je na izborima osvojio šest poslaničkih mesta. Koalicioni sporazum između SNS i SVM postignut je relativno brzo, a novina na političkoj sceni Srbije jeste u tome što je kompletan sporazum objavljen na internetu čime se, kako tvrde u SVM koji je na svoj sajt postavio tekst sporazuma, pokazuje da nema nikakvih tajnih dogovora, dilova i mućki. Budući da će u novoj Vladi SVM imati pet državnih sekretara, člana u užem kabinetu Aleksandra Vučića koji će se baviti projektima, ali nesumnjivo i značajnu ulogu u AP Vojvodini gde već sada ima predsednika pokrajinske Skupštine – a vrlo je moguće da će na budućim pokrajinskim izborima biti u koaliciji sa SNS što će ojačati poziciju u Vojvodini – može se slobodno reći da je ovo najveći i najjači upliv jedne manjinske stranke u vlasti u Srbiji od 2001, čime se ujedno pokazuje veliki značaj koji srpska država pridaje svojim manjinama.
Šta će biti glavni ciljevi i projetki, šta je dogovoreno sa SNS i šta može javnost da očekuje, u intervjuu za „Svedok“ govori Balint Pastor, šef Poslaničke grupe SVM u Skupštini Srbije i sin predsednika SVM, Ištvana Pastora.
- Svi razgovori sa SNS su bili izuzetno otvoreni i mogu da kažem da je ovo što smo mi predložili prihvaćeno. Nije bilo sporenja ni oko jedne tačke. Mislim da smo i mi bili apsolutno realni u našem programu i to je bilo prihvatljivo i za SNS. Ključno je da mi na pregovore sa SNS nismo otišli sa listom imena i funkcija, već sa elementima programa za koji smo dobili 75.000 glasova na izborima, čime smo uspeli da udvostručimo broj mandata u odnosu na 2007. godinu, pritom smo na svim izborima nastupali samostalno. To je i SNS respektovao i poštovao i postoji osnova za korektnu saradnju u narednim godinama.
Svedok: Šta je glavni cilj SVM u ovoj Vladi?
Balint Pastor: Najosnovniji jeste položaj mađarske nacionalne zajednice u Srbiji jer mi pre svega imamo njihove glasove. Ukoliko uspemo da realizujemo naše programske ciljeve, to će biti u interesu svih građana Srbije a ne samo mađarske manjine. U našem programu nema nijednog cilja koji bi bio u ogromnom raskoraku sa interesima drugih građana Srbije.
Ključni aspekti su izmena Zakona o nacinalnim savetima nacionalnih manjina; uvećanje srazmere Mađara u javnoj sferi, položaj Vojvodine unutar Srbije i poboljšanje životnog standarda kroz jačanje infrastrukture.
Problem jeste što je jako malo sredstava dolazilo u naše krajeve iz republičkog budžeta i koalicinim sporazumom je predviđeno da se to sredi. Mislim da nije normalno da na dva kilometara od Gradske kuće u Subotici ima delova naselja u kojima nema vode, ni kanalizacije. To nije moguće menjati iz opozicije.
S: U delu koalicionog sporazuma pod naslovom „Programski prioriteti SVM“ postoji deo u kojem govorite o neophodnosti da Ada, Kanjiža i Senta čine jedinstvenu razvojnu oblast sa Suboticom, Malim Iđošem i Bačkom Topolom. Da li Vam je cilj ekonomsko, pa i teritorijalno objedinjavanje opština sa mađarskim življem, ili?
B.P: Građane Srbije uvek plaše nekakvom mađarskom teritorijalnom autonomijom kroz povezivanje opština. To nema veze sa realnošću. U krajnjem slučaju, iskreno sumnjam da bi na tako nešto pristao SNS, kao što nisu ni stranke koje su ranije bile na vlasti. Ovde je reč o poštovanju vladavine prava, što je jedno od temeljnih vrednosti EU, ali i što je jako bitno za Srbiju.
Srbija već nekoliko godina ima Zakon o regionalnom razvoju koji predviđa osnivanje statističkih regija unutar kojih postoje razvojne oblasti. U Zakonu stoji da će se razvojne oblasti unutar statističkih regiona definisati, uzimajući u obzir geografske celine, mreže infrastrukture, kao i mreže sudova i privrednih komora. Uprkos tome, Vlada Mirka Cvetkovića je definisala oblasti statističkih regiona ne uzimajući ni najmanje u obzir kriterijume propisane zakonom Srbije. Rezultat toga je da Ada, Kanjiža i Senta pripadaju Severnobanatskoj razvojnoj oblasti sa sedištem u Kikindi. Apsolutno je nelogično očekivati od Kikinđana i drugih opština koje pripadaju ovoj razvojnoj oblasti da razvijaju Adu, Sentu i Kanjižu koje su poprilično udaljene od Kikinde i drugih banatskih oblasti.
S: Tražite i da se Zakon o kulturi uskladi sa Zakonom o nacionalnim savetima. O čemu je tačno reč, budući da se zakon o kulturi smatra jednim od najtemeljnijih zakona svake ozbiljne države, pa deluje čudno da se traži njegovo usklađivanje sa Zakonom o nacionalnim savetima?!
B.P: Zakon o kulturi predviđa određene nadležnosti nacionalnih saveta koje su manje od nadležnosti predviđenih Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina. U januaru ove godine, kada je Ustavni sud cenio ustavnost Zakona o nacionalnim savetima i ukinuo neke njihove nadležnosti, rečeno je da je, kada je o sferi kulture reč – tu je sve u redu u Zakonu o nacionalnim savetima nacionalnih manjina. Iz toga sledi da Zakon o kulturi treba uskladiti sa Zakonom o nacionalnim savetima.
S: Koalicionim sporazumom sa SNS predviđeno je i formiranje Budžetskog fonda za nacionalne manjine. Da li je to neki novi izvor finansiranja manjina?
B.P: To je već treći primer koji odlično ilustruje da mi ne tražimo apsoultno ništa što nije predviđeno važećim zakonima Srbije, a ne poštuje se. Zakonom o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina već 12 godina je predviđeno osnivanje Fonda za nacionalne manjine iz kojeg će se finansirati projekti nacionalnih manjina u vezi sa kulturom, informisanjem i jezikom. Taj Fond je formiran tek 2008. našim amandmanom na Zakon o budžetu i predvideli smo neka skromna sredstva od 1.000.000-2.000.000 dinara.
Ovde se ne radi o nečemu što smo mi izmislili i želimo da ugradimo u pravni sistem. Naprotiv, reč je o nečemu što je u pravnom sistemu 12 godina.
S: SVM je deo vladajuće koalicije, ali nema nijednog ministra. Umesto toga, opredelili ste se za pet državnih sekretara. Da li niste uopšte mogli da dobijete ministarsko mesto?
B.P: Ne. Za nas nisu bitne funkcije, već da budemo blizu informacija. Mi imamo značajno parlamentarno iskustvo – recimo, ovo će meni biti četvrti mandat u Skupštini. Mi smo videli u ranijim situacijama da biti prisutan u zakonodavnoj vlasti nije dovoljno da bi se realizovali ciljevi. Potrebno je biti u ministarstvima još u fazi nacrta zakona kako bi se uticalo na tekst, odnosno kako bismo doprineli realizaciji našeg programa. Mi smo zato pošteno rekli da želimo da budemo prisutni u što više ministarstava nego da imamo jednog potpredsednika vlade ili ministra. Sa druge strane, mi postepeno gradimo bazu u Beogradu. Pošteno smo rekli da nemamo nijednog čoveka koji bi mogao da se prihvati neke ministarske funkcije, a ko zna – za četiri godine ćemo možda nekog imati.
S: Ko su ljudi koje ste predložili za državne sekretare?
B.P: Svi su članovi SVM. To su ljudi koji su svoju stručnost dokazali u oblastima u kojima su angažovani. Mi među tih pet imamo dva univerzitetska profesora. Dakle, nije reč o potpredsednicima stranke ili članovima predsedništva, već o ljudima koji su se dokazali u svojim poslovima.
S: Kada je reč o izborima u AP Vojvodini i poziciji Pajtića, gde tu stoji SVM danas?
B.P: Sve dok Pajtić ima većinu u Pokrajinskoj skupštini ili ne podnese ostavku, ta Vlada će opstati. Što se tiče SVM – mi smo dosledna stranka i nijednom nismo menjali koalicione partnere za vreme trajanja mandata i mislim da je to ono što se poštuje na političkoj sceni Srbije i to ne želimo da promenimo.
S: Dakle, Vaš stav je čvrst – nema promene vlasti u APV bez izbora?
B.P: Ne verujem da je realno da se menja pokrajinska vlast bez izbora jer bi to značilo koaliciju Lige, DSS-a, radikala, SVM, naprednjaka... Ne verujem da je to realno.
S: Izjavili ste da opozicija u Skupštini Srbije faktički ne postoji. Šta ste hteli time da kažete?
B.P: To je bio intervju za „Mađar so“ i neki delovi su malo izvađeni iz konteksta. Ja to nikada tako ne bih rekao, niti sam rekao. Suština je u tome da je u raspravi u vezi sa izborom Vlade bilo jasno da je trenutna opozicija malobrajna i da niko ne može da ih shvati kao alternativu sadašnjoj vlasti.
S: Vlada je najavila oštre rezove u cilju uspešnih reformi. Premijer Vučić je u ekspozeu rekao da penzije neće biti smanjene, pa je ministar finansija rekao da hoće, a onda je rečeno da do oktobra sigurno neće. Kako će se SVM postaviti prema ovome?!
B.P: O tome nećemo odlučivati mi, ali ne verujem da će to zavisiti ni od slobodne odluke premijera ili ministra finansija. U oktobru će se videti kakva je finansijska situacija i ja se nadam da neće biti loša u toj meri da se penzije moraju smanjiti. Ipak, nama je jasno da je ekonomska situacija izuzetno teška, da je budžetski deficit ogroman i da će biti potrebno da se izvrše radikalni rezovi, ali se nadam da to neće biti na štetu najsiromašnijih građana Srbije.
Za manjine u Srbiji 200.000.000-300.000.000 dinara
S: Koliko, konkretno, nacionalne manjine dobijaju sredstava iz državnog budžeta? Koji deo od toga pripada mađarskoj manjini?
B.P: To je reč veličine od 200 -300 miliona dinara za sve nacionalne manjine i savete u Srbiji, a ima ih 19. To nisu velika sredstva za državni budžet; ipak, svesni smo teške ekonomske situacije. Važno je da sistem funkcioniše, a ne da se grade kule i gradovi. Mađarskoj zajednici tu pripada, mislim, oko 40 odsto sredstava, ali nisam sasvim siguran. Ali, tu se ne radi o finansijama za nacionalne savete već za projekte namenjene manjinama.
Formira se „Stručni tim za projekte predsednika Vlade Srbije“
S: Koalicionim sporazumom predviđeno je da imate jednog člana u Stručnom timu za projekte predsednika Vlade Srbije. O kakvom je to timu reč?!
B.P: Ne znam kako će se taj tim zvati. Apsolutno je izvesno i normalno da premijer svake države ima neki uži kabinet. Gospodin Vučić je ponudio da damo jedno stručno lice u taj najuži kabinet. Videćemo u narednim nedeljama i mesecima čime će se naš čovek baviti. On je diplomirani ekonomista i ima iskustva u realizaciji strukturnih i privrednih projekata.
Izmenjeni statut APV biće usvojen do 6. juna
S: Uskoro će biti usvojen izmenjeni Statut APV. Postojale su kritike na račun SVM i LSV da pokušavate da u Statut zapravo ubacite isto što je proglašeno neustavnim, samo drugim rečima. Posle najnovijih dešavanja, ulaska u koaliciju sa SNS na republičkom nivou, kakva su Vaša očekivanja po pitanju Statuta APV?
B.P: Odluka Ustavnog suda je postavila granice sadržine Statuta. Mi nismo zadovoljni odlukom Ustavnog suda, niti položajem i nadležnostima Vojvodine. Ipak, uvek smo poštovali i Ustav i odluke Ustavnog suda i to ćemo učiniti i sad. Ubeđen sam da će se Statut doneti u skladu sa odlukom Ustavnog suda – do 6. juna. Za to je potrebna dvotrećinska većina u Pokrajinskom parlamentu i apsolutna većina u Republičkom. Mislim da je svim strankama i u Pokrajinskoj i u Republičkoj skupštini u interesu da se novi Statut donese jer bi u suprotnom nastala ogromna rupa u pravnom sistemu Srbije, što bi bio problem svima. Shodno tome, kako vreme prolazi, vidim da ima sve više mudrosti u parlamentarnim strankama i zato sam ubeđen da će se Statut doneti do 6. juna u Republičkom, a do polovine maja u Pokrajinskom parlamentu.
S: Nakon usvajanja novog Statuta, da li očekujete da se građani u Novom Sadu spontano skupe ispred Skupštine APV kao što su se skupili ispred Skupštine Srbije?
B.P: To ne znam. Što se nas tiče, mi nećemo biti zadovoljni ovim Statutom i to ne krijemo. Ali, bićemo zadovoljni ukoliko se taj Statut donese jer bi to bio znak da je ipak moguće postići konsenzus oko važnih stvari.
Šta je dogovoreno koalicionim sporazumom SNS i SVM:
U pregovorima sa EU uvažavanje interesa mađarske zajednice; poništavanje presuda Mađarima iz 1945; novi plan i program učenja srpskog kao nematernjeg jezika...
- SVM dobija državne sekretare u pet ministarstava: zdravlje; građevina; trgovina; poljoprivreda; rad i zapošljavanje, kao i člana u Stručnom timu za projekte predsednika Vlade Srbije (čiji će tačan naziv i nadležnosti, kako je rekao Balint Pastor za „Svedok“, biti naknadno utvrđene).
- Prilikom utvrđivanja pregovaračkih pozicija, za pojedina poglavlja uvažiće se u najvećoj mogućoj meri interesi mađarske zajednice u Srbiji.
- Do kraja 2014. godine doneće se Zakon o finansiranju Vojvodine.
- U narednom periodu će se iz republičkog budžeta izdvajati sredstva veća od republičkog proseka za lokalne infrastrukturne projekte na područjima na kojima mađarska zajednica živi u značajnom broju.
- Ada, Kanjiža i Senta činiće jedinstvenu razvojnu oblast sa Suboticom, Malim Iđošem i Bačkom Topolom, pri čemu se neće dirati granice postojećih upravnih okruga.
- Rekonstrukcija pruge Segedin – Subotica – Bačalmaš – Baja uvrstiće se u prioritetne međudržavne projekte Vlade Republike Srbije.
- Pri zapošljavanju u državnim organima, javnim službama, organima Autonomne Pokrajine i jedinica lokalne samouprave vodiće se računa o nacionalnom sastavu stanovništva i odgovarajućoj zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina.
- Po formiranju nove Vlade Republike Srbije, okončaće se započeti procesi delimičnog prenošenja osnivačkih prava osnovnih škola u kojima se nastava izvodi isključivo na mađarskom jeziku na Nacionalni savet mađarske nacionalne manjine.
- Od školske 2015/2016. godine uvešće se novi plan i program učenja srpskog kao nematernjeg jezika sa ciljem da pripadnici nacionalnih zajednica na odgovarajućem nivou nauče jezik većinskog naroda.
- U skladu sa principima o učešću SVM u raspodeli budžetskih sredstava, za programe u oblasti kulture i civilnog društva iz republičkog budžeta izdvajaće se značajnija sredstva za programe i projekte mađarske zajednice.
- Po formiranju nove Vlade Republike Srbije doneće se odluka kojom se predviđa da gube pravnu snagu dve odluke vojne uprave iz 1945. godine kojima su Mađari iz Čuruga, Žablja i Mošorina kolektivno proglašeni ratnim zločincima.
MILAN DINIĆ