Poslanici o železnici, patentima i autorskim pravima
BEOGRAD - Skupština Srbije danas je posle jednomesečne letnje pauze nastavila rad, a poslanici na vanrednoj sednici razmatraju tri zakonska predloga.
U pitanju je 11. vanredna sednica u 2011. godini, a poslanici će raspravljati o predlozima zakona o železnici i o patentima, kao i o izmenama i dopunama Zakona o autorskim i srodnim pravima.
Održavanje sednice predložila je Vlada Srbije koja je zatražila da prva tačka dnevnog reda bude Predlog zakona o železnicama.
Taj zakonski predlog daje veća ovlašćenja Direkciji za železnice, koja će ubuduće moći da donosi podzakonske propise koji su neophodni za bezbedno i nesmetano obavljanje železničkog saobraćaja.
Pored tih zakonskih predloga, poslanike, uoči nastavka rada, u skupštinskoj proceduri "čeka" više od 40 zakonskih predloga, koje im je na usvajanje uputila Vlada Srbije.
Mrkonjić: Novim zakonom do boljeg funkcionisanja železnica
Usvajanje predloženog zakona o železnicama omogućiće povećanje konkurencije u toj oblasti i poboljšanje kvaliteta železničkih usluga, izjavio je danas ministar infrastrukture i energetike Milutin Mrkonjić.
Predstavljajući poslanicima Skupštine Srbije taj akt, o kome su poslanici započeli raspravu na prvoj sednici posle jednomesečne letnje pauze, Mrkonjić je rekao da je njegovo donošenje potrebno radi usklađivanja sa novim paketom direktiva Evropske unije.
Osnovni ciljevi zakona, prema njegovim rečima, jesu poboljšanje efikasnosti železničkog sistema, stimulisanje njegovog razvoja, kao i njegovo integrisanje u železnički sistem EU.
Mrkonjić je napomenuo da je značajna novina koju predloženi zakon donosi uvođenje Nacionalnog programa železničke infrastrukture koji, na predlog Vlade Srbije, donosi Skupština Srbije i predstavlja planski akt od nacionalnog značaja u oblasti železnice.
Predloženi zakon daje veća ovlašćenja Direkciji za železnice, koja će ubuduće moći da donosi podzakonske propise koji su neophodni za bezbedno i nesmetano obavljanje železničkog saobraćaja.
Mrkonjić je podsetio da je aktuelni zakon o železnicama donet 2005. godine, te da je u toku njegove primene ustanovljeno da je neophodno doneti novi zakon kako bi efikasnije bio obavljan železnički saobraćaj.
SVM: Deo železničke infrastrukture Vojvodini
Savez vojvođanskih Mađara neće podržati predloženi zakon o železnicama ukoliko on ne bude omogućio Vojvodini da preuzme deo železničke infrastrukture, izjavio je danas poslanik te stranke Balint Pastor.
Pastor je u skupštinskoj raspravi o tom zakonskom predlogu rekao da će ga SVM podržati samo ukoliko budu usvojeni njihovi amandmani, koji se odnose na to da deo železničke infrastrukture bude u svojini Vojvodine.
Pastor je napomenuo da je železnička infrastruktura u Vojvodini zapuštena, a on kao rešenje vidi da deo tog sistema ostane Vojvodini, osim Koridora 10.
"Morali smo da podnesemo amandmane na ovaj zakon sa namerom da obezbedimo mogućnost da deo železničke infrastrukture bude u svojini Vojvodine. Ako to ne bude omogućeno ovim zakonom onda nećemo imati šanse da to obezbedimo u predstojećoj raspravi o predloženom zakonu o javnoj svojini", rekao je Pastor.
Prva pruga u Vojvodini samo 29 godina posle Engleske
Pastor je odbacio tvrdnje da železnice moraju da budu u vlasništvu države i kao primer naveo da je 1924. godine, od 1.700 kilometara pruge u Vojvodini, u vlasništvu države bilo svega 382 kilometra.
"Prva pruga u Srbiji povezivala je Suboticu i Sombor, izgrađena je 1869. godine, samo 29 godina posle početka železničkog saobraćaja u Engleskoj. Od 1.700 kilometara, 382 su bila vlasništvu države, a 1.247 kilometara u vlasništvu različitih akcionarskih društava", naveo je Pastor.
On je dodao da je Vojvodina početkom 20. veka imala najgušću mrežu pruga u Evropi, tri puta gušću nego u Engleskoj, koja je, naglasio je, kolevka železnice.
"U Vojvodini su poslednji put obnovljene pruge za vreme Franje Josifa, a on je, da vas podsetim, umro 1916. godine", poručio je Pastor ministru infrastrukture Milutinu Mrkonjiću, tokom skupštinske rasprave o predloženom zakonu o železnicama.
Pastor je naveo i da je od kraja 80-ih godina iz Vojvodine odneto 16.000 vagona, a da je danas prva pruga na relaciji Subotica - Sombor, demontirana.
Jerkov: Vojvodini prava na železnicu na njenoj teritoriji
Liga Socijaldemokrata Vojvodine (LSV) zatražila je danas da se novim zakonom o železnici priznaju upravljačka, osnivačka i vlasnička prava Vojvodine nad delom železnice koji je na teritoriji pokrajine i onim delom koji je finansiran sredstvima Vojvodine.
"Smatramo da sve ono što je finansirano sredstvima Vojvodine treba da bude u njenom vlasništvu bez obzira da li postojeći zakon i Ustav priznaju osnivačka i upravljačka prava Vojvodine", rekla je novinarima u Skupštini Srbije funkcionerka te stranke Aleksandra Jerkov.
Ona je navela da su amandmani koje je LSV podneo na predlog zakona o železnici u saglasnosti sa rešenjima koja ta stranka predlaže za zakon o javnoj svojini.
"Isto kao i u slučaju zakona o svojini naš glavni odbor će doneti odluku na koji način će LSV glasati o zakonu o železnici u zavisnosti od toga kakav bude tretman amandmana", rekla je Jerkov.
Ona je dodala da će LSV podržati amandmane Saveza vojvođanskih Mađara (SVM) koji takođe traži da deo železnice bude u svojini Vojvodine.
Skupština Srbije je u ovoj godini održala četiri sednice u okviru redovnog prolećnog zasedanja, 10 vanrednih sednica, kao i četiri posebne sednice.
U 2011. godini u republičkom parlamentu je izglasano 80 zakona i 40 drugih akta.
Parlament je do prvog radnog dana u oktobru, kada počinje redovno jesenje zasedanje, u periodu vanrednog zasedanja, kada dnevni red sednice može da predloži ili Vlada Srbije ili najmanje 84 poslanika.
Za ponedeljak, 12. septembar, sazvana je i naredna sednica parlamenta, na čijem su dnevnom redu i predloženi zakoni o krivičnom i o parničnom postupku, kao i Predlog zakona o rehabilitaciji.