Nije nam cilj da (s)rušimo Vladu, ali ne moramo večno da je podržavamo
Intervju: Balint Pastor, SVM
Usvajanje Predloga statuta Vojvodine i Zakona o prenosu nadležnosti (o kojem se već dugo priča) ponovo je u žiži političkih događanja u zemlji.
I, opet je Vlada Srbije (kao i prilikom usvajanja Izmena i dopuna zakona o javnom informisanju) „viseća“!
Sredinom oktobra navršiće se godinu dana od kada je Predlog statuta poslat Narodnoj skupštini na izjašnjavanje. Javnost i stranke su podeljene – za jedne je usvajanje ovog Predloga statuta separatizam, za druge – poštovanje Ustava.
Demokratska stranka, od koje sve zavisi, izbegavala je ovo pitanje mesecima. Ipak, prošlonedeljni susret predsednika SVM Ištvana Pastora sa predsednikom Tadićem pokazuje da je strplenje Saveza vojvođanskih Mađara, koja najviše insistira na hitnom usvajanju Predloga, očito, došlo kraju. Traže da se Zakopn o prenosu nadležnosti što pre usvoji na Vladi i zajedno sa Predlogom statuta narednih dana izglasa u Skupštini.
- Mi bismo voleli da se ova priča završi najkasnije do 15. oktobra zbog toga što smatramo da je godinu dana trebalo da bude dovoljno da se da saglasnost na Predlog statuta sa jedne strane, a sa druge strane da bude usvojen i Zakon o nadležnostima Vojvodine. Posle sastanka od pre nekoliko dana između dvojice predsednika mi osećamo da će to biti tako. Izgleda da je došlo do nekih pomaka unutar Demokratske stranke i da su i oni svesni da bi bilo dobro da se ova priča što pre završi. Pokrajinska Skupština je 14. oktobra prošle godine tročetvrtinskom većinom usvojila Predlog statuta, a i Predlog zakona o nadležnostima je praktično gotov, samo je pitanje postojanja političke volje, kada će se naći na sednici Vlade i biti upućen u skupštinsku proceduru. Izgleda da se polako kristališe i politička volja za završetak te priče, ističe Balint Pastor, čelni čovek SVM u Skupštini Srbije.
S: Da li je lider Vaše stranke u razgovoru sa predsednikom Tadićem dobio garancije da će statut, kakav je sada predložen, bez izmena, proći na Skupštini?
B. P: Nije bilo nikakvih čvrstih obećanja ni garancija, nismo to ni očekivali. Tu nema mesta komplikovanim rešenjima. Statut će ili proći ili neće. Nema tu pravnih mogućnosti za suštinskom izmenom Predloga statuta. Da li će tu biti nekih tehničkih izmena ostaje da se vidi. Mi sigurno nećemo pristati ni na jednu izmenu koja se može okarakterisati kao suštinska u odnosu na taj tekst koji je već 11 meseci u proceduri.
S: Ako ne očekujete da dođe do suštinskih izmena, da li ste nekome u Demokratskoj stranci postavili pitanje, zbog čega onda Statut „stoji na ledu“ 11 meseci?
B. P: To niko neće da prizna, ali nekako se ovih 11 mesci razgovora sa predstavnicima DS-a oseća da oni jednostavno žele pre svega da vode računa o svom rjetingu u centralnoj Srbiji i stoga kalkulišu kako bi na rejting stranke delovalo usvajanje ovog statuta u Skupštini. Ipak, tu je stvar jasna – u Ustavu piše da se mora doneti novi statut, a to je trebalo da bude 31. decembra prošle godine. Dakle, Vlada devet meseci krši Ustav. Ne može se ovo odugovlačiti samo ztbog toga što neki misle da bi izgubili na rejtingu. Nisu pokrajinski organi izmislili da treba doneti novi Statut već to piše u Ustavu. Kada je statut pisan vođeno je računa da taj Predlog ne bude protivustavan jer nikome nije u interesu da to padne na ustavnom sudu.
S: Vlada devet meseci krši Ustav. Nije li i Vaša stranka onda odgovorna za kršenje Ustava jer daje podršku Vladi koja to čini?
B. P: Posredna odgovornost postoji ukoliko postoji odgovornost svih koji podržavaju ovu Vladu. Ali, glavna odgovornost leži na onima koji neposredno čine Vladu jer Statut ne može doći na dnevni red sve dok Vlada ne uputi u Skupštinu Zakon o prenosu nadležnosti. Mi nemamo mehanizme da utičemo na tu Vladu neposredno pošto nemamo ni ministre ni državne sekretare.
S: Nije li sama mogućnost da Vlada bude oborena u Skupštini mehanizam za njenu kontrolu i, u ovom slučaju, sprovođenje odredbi Ustava?
B. P: Mi već devet meseci pokušavamo da nateramo Vladu da poštuje Ustav, a i deo našeg koalicionog sporazuma sa DS. Mi ne doživljavamo potvrđivanje Statuta kao ustupak SVM-u već kao poštovanje ustavnih obaveza. Mi pokušavamo da pozitivnim pritiskom preko javnosti nateramo Vladu da izvrši svoje obaveze. Krajnje sredstvo je prestanak podrške.
S: Zar ne deluje da davanjem podrške vi poštujete koalicioni sporazuma na račun kršenja Ustava?
B. P: Jeste, ali nam ne preostaje ništa drugo. Šta je alternativa? Da Vlada padne, da izgubimo devet meseci na formiranje nove Vlade a ni santimetar nebismo došli bliže na usvajanje Statuta!?
S: Spremni ste da prihvatite određene tehničke izmene u Predlogu statuta. Šta je ono što ne biste nikako prihvatili da bude izmenjeno?
B. P: Ne bismo prihvaili ništa što nisu nekakva jezička usaglašavanja statuta i zakona o nadležnostima. Ne bismo prihvatili ništa što bi značilo izbacivanje bilo koje odredbe iz Predloga statuta. To bi bilo omalovažavanje pokrajinske Skupštine.
S: Da li ste dlučni da, ako bude trebalo, oborite Vladu?
B. P: To nama nije cilj. Smatramo da nije u interesu države da imamo devet meseci u kojima se ništa ne bi dešavalo. Ipak, ne možemo u nedogled tolerisati kršenje Ustava. Država koja ne poštuje sopstveni Ustav nije demokratska i Evropska. Nadamo se da ćemo do sredine oktobra zatvoriti ovu priču. Želimo da vidimo pomake i konkretna dešavanja u pravcu potvrđivanja Statuta i usvajanja Zakona o nadležnostima. Ako to bude, ostajemo u koaliciji koja podržava većinu, ako ne bude, spremni smo da razmotrimo dalje korake.
S: Da li to znači da, ukoliko ovakav predlog ne prođe, da nećete odmah oboriti vladu već da ste spremni da sačekate?
B. P: Mi želimo da ostavimo još nekoliko nedelja koalicionim partnerima…
S: Jel taj rok kraj oktobra?
B. P: Govorimo o 15. oktobru kao simboličkom datumu kada se navršava godinu dana od kada je Predlog statuta u skupštinskoj proceduri i očekujemo da se nešto pozitivno povodom ove teme dogodi u Skupštini.
S: Da li biste podržali da Pokrajna raspiše referendum o Statutu u slučaju da ne dođe na dnevni red Skupštine?
B. P: Ne verujem da će do toga doći. Gospodin Korthec je govorio o tome kao o nekom poslednjem sredstvu, ali je to naveo samo kao pravnu mogućnost koja postoji prema sada važećem Statutu.
S: Kako ocenjuete komentare predsednika Tadića na sednici Glavnog odbora DS-a?
B. P: Ako mislite na sedam minuta, vremenske zone i stvaranje novih centara moći, ja se nadam da predsednik Tadić nije mislio na one koji su izradili Predlog ovog statuta, jer bi onda kritikovao i sopstvenu stranku i svoje partnere iz republičke i pokrajinske vlade. Nadam se da nije ni na nas mislio, jer onda ne bi bio u pravu. U tom Predlogu statuta nema ničeg što se kosi sa bilo kojim rešenjem važećeg Ustava Srbije.
S: Kako DS odgovara na vaše navode da oni oklevaju sa Statutom zbog popularnosti stranke?
B. P: Nema tu konkretnih odgovora. Jednostavno, izgleda da još kao društvo nismo sazreli za to da funkcioneri države razmišljaju na način da se ustavni rokovi mogu poštovati. Mi ni ne postavljamo direktno pitanje zbog čega nije usvojen Predlog statuta jer je očigledno da konkretnog odgovora ne bi bilo.
S: Kakvo je držanje pokrajinkse administracije iz redobva DS-a?
B. P: Koliko ja vidim, njima je izuzetno neprijatno zbog cele situacije. Ipak, ne verujem da bi došlo do nekih oštrih podela unutar DS-a. Pokrajinski funkcioneri DS-a su u izuzetno neprijatnoj situaciji jer ja ne mogu da zamislim da je Predlog statuta napravljen a da oni nisu konsultovali centralu u Beogradu. Ubeđen sam da je Statut rađen na taj način da je bilo konsultacija i o samom tekstu. Neko ko je bio u celoj toj priči iz centrale sada se izuvkao iz čitave priče i stvara se utisak da su taj tekst napravili u neki ljudi Novom Sadu bez konsultacija sa Beogradom.
S: Da li Zakon o prenosu nadležnosti može poslužiti kao novi povod za dalje odlaganje?
B. P: To se čini sve vreme. Statut ne može da zaživi dok se ne usvoji Zakon o prenosu nadležnosti.
S: Da li postoji mogućnost da Statut prođe a Zakon o prenosu nadležnosti ne bude usvojen?
B. P: Moguće je.
S: Nije li onda Statut mrtvo slovo na papiru?
B. P: Nije baš mrtvo slovo na papiru, ali se ne može sprovoditi u potpunoj meri. Ustav je definisao u kojim oblastima Pokrajna ima nadležnosti, a koje su konkretne nadležnosti reguliše Zakon o nadležnostima.
S: Ako dođe do takve situacije šta će vaša stranka preduzeti?
B. P: Ta dva akta trebaju zajedno da prođu i pri tome ostajemo. Zakon o nadležnostima je praktično gotov. U martu je Pokrajna poslala petnaestak primedbi na tadašnji Nacrt zakona o nadležnostima, posle toga su se sastali resorni ministri i resorni pokrajinski sekretari. Taj tekst je već mesecima usaglašen i on bi mogao već sledećeg četvrtka da prođe na Vladi i da se pusti u Skupštinu. Prema obećanjima Slavice Đukić Dejanović Predlog statuta zajedno sa zakonom naćiće se odmah na narednoj sednici Skupštine.
MILAN DINIĆ