Halo, poslaniče!
Narodni predstavnici uglavnom nisu dostupni onima koji su ih birali
Ako običan građanin želi da stupi u kontakt sa narodnim poslanicima kao svojim predstavnicima kako bi im postavio pitanje, zatražio mišljenje ili izneo svoje, to nije baš tako jednostavno.
Jedino što može jeste da im se obrati elektronskim putem preko skupštinskog sajta, ali je pitanje da li će im odgovoriti, ili preko društvenih mreža, ukoliko su na njima aktivni, dok je telefonskim putem to gotovo nemoguće. Naime, ispod podataka o poslaniku ne navodi se nijedan broj ni fiksnog ni mobilnog telefona. Jedini čiji je broj mobilnog javno dostupan građanima, i to 24 sata je Novica Tončev iz SPS-a..
Tončev je među 22 poslanika, od 250 koliko ih broji srpski parlament, koji ima Kancelariju za komunikaciju sa građanima, a njegova se nalazi u Surdulici. Na skupštinskom sajtu među podacima o toj Kancelariji, navodi se i njegov broj mobilnog telefona.
- Građani me svakodnevno zovu, i to uglavnom oni iz siromašnih opština. Sa građanima komuniciram i u Kancelariji, zaustavljaju me na ulici, razgovaram sa njima i u kafani, a dolaze i kod mene u firmu.
Uglavnom se interesuju u vezi sa donošenjem zakona, pitaju i o smanjenju plata i kako ćemo se mi poslanici ponašati u vezi sa tim. Pitaju i za posao, ali pošto je na snazi zabrana zapošljavanja u javnom sektoru, ne možemo da im izađemo u susret.
Zbog toga što je moj broj mobilnog javno dostupan, nikada nisam imao nijedno neprijatno iskustvo. Svojim kolegama u Skupštini poručujem da ako su već prihvatili da budu narodni poslanici treba da ostave svoj broj telefona kako bi građani mogli da ih pozovu i pitaju sve što ih interesuje - navodi Tončev.
Zoran Babić, šef poslaničke grupe SNS-a, kaže za naš list da ukoliko bude postojao zahtev da se objave telefoni narodnih poslanika da će to rado učiniti i objaviti i svoj privatni i službeni broj.
- Ni sada nije teško doći do mog broja telefona. Inače, sa građanima svakodnevno razgovaram. Obraćaju mi se i na ulici, u marketu, dolaze čak i kod mene kući. Uvek ih saslušam i trudim se da izađem u suret ukoliko je to moguće - navodi Babić.
Poslanik NDS-a Aleksandar Senić kaže da građani uvek mogu da mu se obrate putem imejla.
- Građanima je dostupan moj imejl. Inače, imejlovi mi stižu i na mobilni telefon, što znači da stalno imam uvid u imejlove i svima odgovaram. Mislim da je nepotrebno ostavljati broj mobilnog telefona, jer i putem imejla komunikacija može biti potpuna i adekvatna. Razgovaram sa građanima gde god i kada god me zaustave i bilo šta pitaju - navodi Senić.
Poslanik demokrata Dragan Šutanovac kaže da je građanima dostupan i na Fejsbuku i na Tviteru.
- Ne mislim da bi privatni broj poslanika trebalo da bude dostupan 24 sata. Ne znam ni za jedan takav primer u drugim zemljama. Postoji službeni broj, a to je broj telefona u našoj poslaničkoj grupi preko koga građani mogu da nas dobiju - kaže za “Alo!” Šutanovac.
Pastor ima i sajt
Balint Pastor, šef poslaničke grupe SVM-a, jedan je od retkih, ako ne i jedini poslanik koji ima svoj sajt. Na njegovom sajtu www.pasztorbalint.rs, navode se fiksni telefoni u Beogradu i Subotici, kao i imejl adrese preko kojih uvek mogu da kontaktiraju sa njim.
Primaju u kancelarijama
Na sajtu Skupštine Srbije nabrojano je dvadesetak Kancelarije za komunikaciju narodnih poslanika sa građanima, a u rad tih kancelarija uključeno je 22 poslanika od 250 koliko ih ima u parlamentu. U rad kancelarija najviše su uključeni poslanici SNS-a, zatim PUPS-a, SPS-a, SDA Sandžaka i SVM-a, dok građane u Kancelariji u Beogradu prima Vladimir Marinković iz SDPS-a Rasima Ljajića, koji je i potpredsednik Skupštine Srbije. Interesantno je da se, prema podacima sa skupštinskog sajta, nijedan poslanik demokrata ne navodi da vodi takvu jednu Kancelariju, međutim, Dejan Nikolić, zamenik šefa poslaničke grupe DS-a, to demantuje.
- Imam Kancelaruju narodnog poslanika još od 2008. godine u Sokobanji. Građani mogu od 11 do 12 svakodnevno da postavljaju pitanja putem fiksnog telefona, a subotom razgovaram sa njima i odgovaram na sva pitanja. Taj vid komunikacije sa građanima smatram veoma korisnim. Na osnovu predloga građana, predložio sam nekoliko amandmana koji su usvojeni, a koji su doprineli da se poboljšaju zakoni iz, recimo, oblasti obrazovanja i turizma - navodi Nikolić za “Alo!”.
Kod Hrvata i telefon i faks
U susedstvu, tačnije u Hrvatskoj građanima su dostupni fiksni telefoni putem kojih mogu da dođu do zastupnika hrvatskog sabora. Naime, u podacima svakog zastupnika Sabora, pored imejla, navode se i fiksni brojevi telefona na koje građani mogu da ih dobiju, ali i broj faksa.
MAJA KERANOVIĆ