Zakon o udruženjima - Vlada je povukla predlog zakona iz skupštinske procedure
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
NARODNI POSLANICI SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA
5. novembar 2008. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Na osnovu člana 145. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije podnosimo amandmane na PREDLOG ZAKONA O UDRUŽENjIMA.
AMANDMAN 1.
U članu 13. Predloga zakona posle stava 4. dodaju se novi st. 5. i 6. koji glase:
"Naziv udruženja na srpskom jeziku i ćiriličkom pismu može da sadrži i pojedine reči na jezicima nacionalnih manjina u izvornom obliku.
Naziv iz stava 5. ovog člana može da sadrži i pojedine strane reči ispisane u izvornom obliku, ako one čine znak, logotip ili drugi simbol, odnosno ako su uobičajene u srpskom jeziku ili ako za njih nema odgovarajuće reči u srpskom jeziku, odnosno ako se radi o rečima na mrtvom jeziku."
Dosadašnji stav 5. postaje stav 7.
OBRAZLOŽENjE
Predloženo rešenje iz Predloga zakona ne reguliše na adekvatan način pitanja koja se odnose na nazive onih udruženja građana koje spadaju u red udruženja građana pripadnika nacionalnih manjina, kao i udruženja čiji naziv sadrži neki znak ili logotip, odnosno stranu reč ili reč na nekom mrtvom jeziku.
Propisivanjem obaveze prevođenja naziva ovih udruženja na srpski jezik i ispisivanje istih ćiriličkim pismom bez izuzetaka i dalje bi imalo za posledicu postojanje zbunjujućih, u nekim slučajevima i neozbiljnih naziva nekih udruženja.
Navodimo primer udruženja građana koji je osnivač i decenijama organizator godišnjih smotri narodnih igara vojvođanskih Mađara. Naziv ovog udruženja građana na mađarskom jeziku glasi: "Gyöngyösbokréta". Reč "Gyöngyösbokréta" je naziv za koji u srpskom jeziku jednostavno nema odgovarajućeg izraza.
Na osnovu predloženog rešenja ovo udruženje bi bilo u obavezi da bez obzira na nepostojanje adekvatnog izraza, prevede svoj naziv na najbliži odgovarajući naziv na srpskom jezik, koji bi u ovom slučaju glasio: "Biserni buket", što je u srpskom jeziku nepoznati pojam.
S obzirom na gore navedeno predlažemo amandman sa ciljem da predlog zakona uskladimo sa činjenicom da u Srbiji živi veliki broj pripadnika nacionalnih manjina.
Istovremeno želimo skrenuti pažnju na rešenja koje sadrži Zakon o privrednim društvima i Zakon o registraciji privrednih subjekata, a koje smatramo izuzetno dobrima. Prema stavu 2. člana 23. Zakona o privrednim društvima ime privrednog društva može biti i na stranom jeziku, odnosno može da sadrži i pojedine strane reči, bez obaveze da isti bude preveden na srpski jezik, odnosno da se ispisuje ćiriličkim pismom. Istovremeno prema stavu 2. člana 17. Zakon o registraciji privrednih subjekata privredno društvo može da registruje svoje poslovno ime na stranom jeziku koji je u službenoj upotrebi u Evropskoj uniji.
AMANDMAN 2.
U članu 31. Predloga zakona posle stava 3. dodaje se novi stav 4. koji glasi:
"U slučaju upisa udruženja u Registar u skladu sa stavom 3. ovog člana, podnosiocu zahteva izvod iz Registra dostavlja se u roku od 45 dana od dana podnošenja uredne prijave za upis."
OBRAZLOŽENjE
U slučaju upisa u Registar udruženja putem "ćutanja administracije" zakon ne predviđa donošenje rešenja o upisu. Međutim bez dokaza o upisu u Registar, udruženja nastala na ovaj način ne bi mogla da dobiju matični broj, PIB, da otvore svoj tekući račun itd. iz razloga što je za sve ove postupke potreban dokument koji dokazuje postojanje udruženja kao pravnog lica upisanog u registar.
AMANDMAN 3.
Posle člana 33. Predloga zakona dodaje se naslov i novi član 33a. koji glasi:
"Izdavanje izvoda iz Registra
Na zahtev zastupnika udruženja u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva izdaje se izvod iz Registra.
Na izdavanje izvoda iz Registra ne plaća se republička administrativna taksa."
OBRAZLOŽENjE
Udruženja građana, kao neprofitne organizacije, troškove svog funkcionisanja najvećim delom obezbeđuju sredstvima koja dobijaju na raznim konkursima, kao i iz dobrovoljnih priloga.
U postojećim ekonomskim uslovima ove organizacije su primorane da se jave na veliki broj konkursa, na kojima po pravilu dobijaju mala sredstva. Sa druge strane troškovi pribavljanja izvoda iz registra u najvećem broju slučajeva ne spadaju u troškove koje su donatori spremni da priznaju.
Nevladine organizacije su u poslednje vreme postali obavezni da na zahtev poslovnih banaka u svaka tri meseca dostavljaju izvode iz registra kojim dokazuju svoje postojanje bez obzira dali su u tom periodu ostvarili bilo kakve prihode.
Iz gore navedenih razloga bilo bi neophodno sa jedne strane utvrditi rok u kojem je organ koji vodi registar dužan da izda izvod iz Registra udruženja, kao i ukinuti obavezu plaćanja republičke administrativne takse za izdavanje izvoda iz registra udruženja građana.
AMANDMAN 4.
U članu 34. Predloga zakona posle stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:
"Na sredstva data udruženju ne plaća se porez na nasleđe i poklon."
OBRAZLOŽENjE
Udruženja građana, kao neprofitne organizacije troškove svog funkcionisanja i ostvarivanje svojih programa obezbeđuju sredstvima koja dobijaju na raznim konkursima, kao i iz dobrovoljnih priloga. Ova sredstva na osnovu zakona o porezima na imovinu podležu plaćanju poreza na poklon.
Amandmanom se predlaže ukidanje ove nepravedne dažbine, koja za budžet republike predstavlja beznačajni prihod, a za neprofitni sektor znači ogromno opterećenje.
AMANDMAN 5.
U članu 36. stav 3. Predloga zakona posle reči: "kulture," dodaje se reč: "informisanja,".
OBRAZLOŽENjE
Predloženim amandmanom proširuje se oblast programa od javnog interesa tako da se sredstva za realizovanje tih programa mogu odobravati, pod uslovima propisanim ovim članom Predloga zakona i u sferi informisanja.
AMANDMAN 6.
U članu 40. stav 1. Predloga zakona se menja i glasi:
"Za slučaj prestanka udruženja kao primalac njegove imovine statutom se mogu odrediti domaća neprofitna pravna lica koja su osnovana radi ostvarivanja istih ili sličnih ciljeva, nacionalni saveti nacionalnih manjina, kao i tradicionalne crkve i verske zajednice".
OBRAZLOŽENjE
Smatramo da bi bilo neophodno da se zakonom ostavi mogućnost i nacionalnim savetima nacionalnih manjina, kao i tradicionalnim crkvama i verskim zajednicama da postanu primaoci imovine udruženja, u slučaju prestanka udruženja.
Ovo predlažemo s obzirom na činjenicu da su ciljevi mnogih udruženja slična ciljevima nacionalnih saveta ili tradicionalnih crkava i verskih zajednica, a istovremeno ove institucije ne spadaju pod definiciju neprofitnih pravnih lica koja su osnovana radi ostvarivanja istih ili sličnih ciljeva kao udruženje.
AMANDMAN 7.
U članu 64. posle stava 1. Predloga zakona dodaje se novi stav koji glasi:
"Nadzor nad radom udruženja na teritoriji autonomne pokrajine vrši nadležni organ uprave autonomne pokrajine, kao povereni posao. "
Dosadašnji stav 2. postaje stav 3.
OBRAZLOŽENjE
Jedan od proklamovanih ciljeva Vlade Republike Srbije je nastavak procesa decentralizacije. Rešenje koje sadrži Predlog zakona znači ukidanje jedne nadležnosti Autonomne Pokrajine Vojvodine utvrđene Zakonom o utvrđivanju određenih nadležnosti AP Vojvodine donetim 2002. godine. Istovremeno znači i korak unazad u odnosu na ranije verzije Nacrta zakona o udruženjima.
Predloženim amandmanom se vrši usklađivanje Predloga zakona sa principima decentralizacije.
AMANDMAN 8.
U članu 81. u stavu 2. Predloga zakona reči: "i član 60. stav 1. tačka 2. Zakona o utvrđivanju određenih nadležnosti autonomne pokrajine („Službeni glasnik RS“, broj 6/02)," brišu se.
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod amandmana 7.
NARODNI POSLANICI
LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
_________________________
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_________________________
ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
_________________________