Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja - prihvaćeni
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
POSLANIČKA GRUPA MANjINA
17. jul 2009. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Na osnovu člana 145. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije podnosimo amandmane na PREDLOG ZAKONA O OSNOVAMA SISTEMA OBRAZOVANjA I VASPITANjA.
AMANDMAN I
U članu 9. stav 2. menja se i glasi:
"Za pripadnike nacionalne manjine obrazovno-vaspitni rad ostvaruje se na maternjem jeziku. Izuzetno on može da se ostvaruje i dvojezično ili na srpskom jeziku, u skladu sa posebnim zakonom."
OBRAZLOŽENjE
Članom 13. Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina ("Službeni list SRJ", broj 11/02) utvrđeni su standardi u oblasti obrazovanja pripadnika nacionalnih manjina. Prema tim odredbama pripadnici nacionalnih manjina imaju pravo na vaspitanje i obrazovanje na svom jeziku u institucijama predškolskog, osnovnog i srednjeg vaspitanja i obrazovanja, a ukoliko ne postoji obrazovanje na jeziku nacionalne manjine u okviru sistema javnog obrazovanja za pripadnike nacionalne manjine, država je dužna da stvori uslove za organizovanje obrazovanja na jeziku nacionalne manjine, a do tog vremena da obezbedi dvojezičnu nastavu ili izučavanje jezika nacionalne manjine sa elementima nacionalne istorije i kulture za pripadnike nacionalne manjine.
Odredbom člana 9. iz stava 2. Predloga zakona uvela bi se zakonska mogućnost da se za pripadnike nacionalne manjine obrazovno-vaspitni rad ostvaruje ili na maternjem jeziku ili dvojezično ili na srpskom jeziku, čime se smanjuje navedeni standard. Šta više ovo rešenje znači i korak unazad u odnosu na rešenje koje postoji u važećem Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, prema kojem se za pripadnike nacionalne manjine obrazovno-vaspitni rad ostvaruje se na maternjem jeziku, a izuzetno se on može ostvarivati i na srpskom jeziku.
Smatramo da rešenje sadržano u članu 13. Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina predstavlja stečeno pravo nacionalnih manjina, koje se na osnovu člana 20. stav 2. ne može smanjivati. Stoga predlažemo amandman kojim se Predlog zakona u potpunosti usklađuje sa zakonom kojim se uređuje zaštita nacionalnih manjina i na taj način – i sa samim Ustavom.
AMANDMAN II
U članu 54. Predloga zakona posle stava 3. dodaju se novi st. 4. i 5. koji glase:
"U ustanovi u kojoj se obrazovno-vaspitni rad izvodi i na jeziku nacionalne manjine članovi organa upravljanja – predstavnici jedinice lokalne samouprave imenuju se po pribavljenom mišljenju odgovarajućeg nacionalnog saveta nacionalne manjine.
U ustanovi u kojoj se u većini odeljenja obrazovno-vaspitni rad izvodi na jeziku nacionalne manjine ili za koje je, u skladu sa zakonom kojim se uređuju nadležnosti nacionalnih saveta nacionalnih manjina, utvrđeno da su od posebnog značaja za nacionalnu manjinu, nacionalni savet nacionalne manjine predlaže odgovarajući broj članova organa upravljanja – predstavnika jedinice lokalne samouprave."
Dosadašnji st. 4-11. postaju st. 6-13.
OBRAZLOŽENjE
Na dnevnom redu iste sednice na kojoj Narodna skupština razmatra Predlog zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, nalazi se i Predlog zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina koji će na sveobuhvatan način regulisati nadležnosti ovih tela, između ostalih i u oblasti prosvete.
Predlog zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina sadrži precizno razrađene nadležnosti nacionalnih saveta nacionalnih manjina u postupku imenovanja i razrešenja organa upravljanja obrazovnih ustanova, u odnosu na Predlog zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. U cilju otklanjanja eventualnih kolizija i povezivanja ovih zakona, predlažemo ovaj amandman.
AMANDMAN III
U članu 60. Predloga zakona posle stava 1. dodaju se novi st. 2. i 3. koji glase:
"U ustanovi u kojoj se obrazovno-vaspitni rad izvodi i na jeziku nacionalne manjine, organ upravljanja bira direktora po pribavljenom mišljenju odgovarajućeg nacionalnog saveta nacionalne manjine.
U ustanovi u kojoj se u većini odeljenja obrazovno-vaspitni rad izvodi na jeziku nacionalne manjine ili za koje je, u skladu sa zakonom kojim se uređuju nadležnosti nacionalnih saveta nacionalnih manjina, utvrđeno da su od posebnog značaja za nacionalnu manjinu, organ upravljanja bira direktora uz pribavljeno pozitivno mišljenje odgovarajućeg nacionalnog saveta nacionalne manjine."
Dosadašnji st. 2-9. postaju st. 4-11.
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao za amandman II.
NARODNI POSLANICI
LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
_________________________
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_________________________
ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
_________________________
ESAD DŽUDŽEVIĆ
_________________________
BAJRAM OMERAGIĆ
_________________________
- - - - - - - - - - - - - - - I S P R AV K A - - - - - - - - - - - - - - -
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
POSLANIČKA GRUPA MANjINA
23. jul 2009. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Podnosi se ispravka amandmana br. II i III podnetih dana 17. jula 2009. godine u 15,10 časova zavedenog pod brojem 01 6-2282/09 na PREDLOG ZAKONA O OSNOVAMA SISTEMA OBRAZOVANJA I VASPITANJA, pa se u prilogu dostavlja ispravljen tekst.
ISPRAVKA AMANDMANA II
U članu 54. Predloga zakona posle stava 3. dodaju se novi st. 4. i 5. koji glase:
"U ustanovi u kojoj se obrazovno-vaspitni rad izvodi i na jeziku nacionalne manjine članovi organa upravljanja – predstavnici jedinice lokalne samouprave imenuju se uz pribavljeno mišljenje odgovarajućeg nacionalnog saveta nacionalne manjine. Ukoliko nacionalni savet nacionalne manjine ne dostavi mišljenje u roku od 15 dana od prijema zahteva, smatra se da je mišljenje dato.
U ustanovi u kojoj se u većini odeljenja obrazovno-vaspitni rad izvodi na jeziku nacionalne manjine ili za koje je, u skladu sa zakonom kojim se uređuju nadležnosti nacionalnih saveta nacionalnih manjina, utvrđeno da su od posebnog značaja za nacionalnu manjinu, nacionalni savet nacionalne manjine predlaže najmanje jednog člana jedinice lokalne samouprave u organ upravljanja."
Dosadašnji st. 4-11. postaju st. 6-13.
OBRAZLOŽENjE
Na dnevnom redu iste sednice na kojoj Narodna skupština razmatra Predlog zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, nalazi se i Predlog zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina koji će na sveobuhvatan način regulisati nadležnosti ovih tela, između ostalih i u oblasti prosvete.
Predlog zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina sadrži precizno razrađene nadležnosti nacionalnih saveta nacionalnih manjina u postupku imenovanja i razrešenja organa upravljanja obrazovnih ustanova, u odnosu na Predlog zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. U cilju otklanjanja eventualnih kolizija i povezivanja ovih zakona, predlažemo ovaj amandman.
ISPRAVKA AMANDMANA III
U članu 60. Predloga zakona posle stava 1. dodaju se novi st. 2. i 3. koji glase:
"U ustanovi u kojoj se obrazovno-vaspitni rad izvodi i na jeziku nacionalne manjine, kao i u ustanovi u kojoj se u većini odeljenja obrazovno-vaspitni rad izvodi na jeziku nacionalne manjine ili za koje je, u skladu sa zakonom kojim se uređuju nadležnosti nacionalnih saveta nacionalnih manjina, utvrđeno da su od posebnog značaja za nacionalnu manjinu, organ upravljanja bira direktora uz pribavljeno mišljenje odgovarajućeg nacionalnog saveta nacionalne manjine.
Ukoliko nacionalni savet nacionalne manjine ne dostavi mišljenje u roku od 15 dana od prijema zahteva, smatra se da je mišljenje dato."
Dosadašnji st. 2-9. postaju st. 4-11.
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao za amandman II.
NARODNI POSLANICI
LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
_________________________
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_________________________
ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
_________________________
ESAD DŽUDŽEVIĆ
_________________________
BAJRAM OMERAGIĆ
_________________________