Izmene zakona o republičkim administrativnim taksama - Vlada je povukla predlog zakona iz skupštinske procedure
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
NARODNI POSLANICI SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA
4. mart 2008. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Na osnovu člana 145. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije podnosimo amandman na PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O REPUBLIČKIM ADMINISTRATIVNIM TAKSAMA.
AMANDMAN I
U članu 14. Predloga zakona posle stava 3. dodaje se novi stav 4. koji glasi:
"Posle tačke 6) stavlja se zapeta i dodaje se nova tačka 7) koja glasi:
7) Tradicionalne crkve i verske zajednice".
OBRAZLOŽENjE
Članom 30. Zakona o crkvama i verskim zajednicama je utvrđeno da država može tradicionalne crkve i verske zajednice delimično ili u potpunosti osloboditi od poreskih i drugih obaveza.
Članom 10. Zakona o crkvama i verskim zajednicama su utvrđene tradicionalne crkve, i to: Srpska Pravoslavna Crkva, Rimokatolička Crkva, Slovačka Evangelička Crkva a. v., Reformatska Hrišćanska Crkva i Evangelička Hrišćanska Crkva a. v., kao i tradicionalne verske zajednice, i to Islamska verska zajednica i Jevrejska verska zajednica.
Društveni značaj tradicionalnih crkava i verskih zajednica je opšte poznata. Istovremeno je nesporna i činjenica da se ove organizacije prvenstveno finansiraju od dobrovoljnih priloga, darova i poklona vernika.
Stoga predlažemo da se tradicionalne crkve i verske zajednice u potpunosti oslobode od plaćanja republičkih administrativnih taksi.
AMANDMAN II
U članu 13. Predloga zakona stav 4. se menja i glasi:
"Tačka 8) se menja glasi:
8) spise i radnje u vezi sa postupkom vraćanja imovine crkvama i verskim zajednicama;".
OBRAZLOŽENjE
Članom 10. Zakona o crkvama i verskim zajednicama su utvrđene tradicionalne crkve, i to: Srpska Pravoslavna Crkva, Rimokatolička Crkva, Slovačka Evangelička Crkva a. v., Reformatska Hrišćanska Crkva i Evangelička Hrišćanska Crkva a. v., kao i tradicionalne verske zajednice, i to Islamska verska zajednica i Jevrejska verska zajednica.
Društveni značaj tradicionalnih crkava i verskih zajednica je opšte poznata. Istovremeno je nesporna i činjenica da se ove organizacije prvenstveno finansiraju od dobrovoljnih priloga, darova i poklona vernika.
Ovo bi trebalo da bude samo po sebi dovoljan razlog da se izvrši njihovo generalno oslobađanje od plaćanja svih republičkih administrativnih taksi.
Sa druge starne na osnovu Zakona o vraćanju imovine crkvama i verskim zajednicama je započet postupak podnošenja zahteva za vraćanje imovine, odnosno isplatu naknade ili obeštećenja crkvama i verskim zajednicama.
Na osnovu zakona podnosioci zahteva su u obavezi da Direkciji za restituciju dostave veliki broj izvoda iz zemljišnih knjiga, katastra zemljišta, raznih arhiva, čije pribavljanje za crkve i verske zajednice predstavlja nepodnošljiv finansijski teret.
Ova situacija je i duboko nepravedna jer bi država bila u obavezi da postupak obeštećenja vrši ne stvarajući dodatne obaveze onima čiju je imovinu više od pola veka bez naknade koristila.
Na osnovu gore navedenog predlažemo da se u skladu za članom 30. Zakona o crkvama i verskim zajednicama tradicionalne crkve i verske zajednice oslobode od plaćanja republičkih administrativnih taksi u vezi sa postupkom vraćanja imovine.
AMANDMAN III
U članu 37. Predloga zakona posle stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:
"U tački 2) broj: "190" zamenjuje se brojem: "60".
OBRAZLOŽENjE
Na osnovu člana 79. Ustava Republike Srbije pripadnici nacionalnih manjina imaju pravo da na svome jeziku koriste svoje ime i prezime.
Zakonom o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina je utvrđeno da pripadnici nacionalnih manjina imaju pravo na slobodan izbor i korišćenje ličnog imena i imena svoje dece, kao i na upisivanje ovih ličnih imena u sve javne isprave, službene evidencije i zbirke ličnih podataka prema jeziku i pravopisu pripadnika nacionalne manjine.
Zakonom o ličnoj karti, kao i Zakonom i putnim ispravama je omogućeno da se lična imena pripadnika nacionalnih manjina u obrasce lične karte i pasoša upisuju u izvornom obliku, onako kako su upisani u izvodu iz matične knjige rođenih.
U proteklom periodu su međutim lična imena pripadnika nacionalnih manjina u matične knjige rođenih po pravilu upisivana po srpskom pravopisu što onemogućuje upis njihovih imena i prezimena u javne isprave u originalnom obliku.
Jedina mogućnost je da se na osnovu njihovog zahteva izvrši promena ličnog imena i da se upišu u matičnu knjigu rođenih u skladu sa pravopisom maternjeg jezika.
Važeći iznos republičke administrativne takse međutim deluje destimulativno, a u nekim slučajevima zbog materijalne situacije i onemogućuje pripadnicima nacionalnih manjina korišćenje ovog ustavom zajamčenog prava.
Stoga se amandmanom predlaže smanjivanje iznosa republičke administrativne takse koja se plaća prilikom promene ličnog imena.
AMANDMAN IV
U članu 55. Predloga zakona posle stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:
"U stavu 3. broj: "1.910" zamenjuje se brojem: "190"
Dosadašnji stav 2. Predloga zakona postaje stav 3.
OBRAZLOŽENjE
Udruženja građana, kao neprofitne organizacije troškove svog funkcionisanja obezbeđuju sredstvima koja dobijaju na raznim konkursima, kao i iz dobrovoljnih priloga.
U postojećim ekonomskim uslovima ove organizacije su primorane da se jave na veliki broj konkursa, na kojima po pravilu dobijaju mala sredstva. Sa druge strane troškovi pribavljanja izvoda iz registra u najvećem broju slučajeva ne spadaju u troškove koje su donatori spremni da priznaju.
Nevladine organizacije su u poslednje vreme postali obavezni da na zahtev poslovnih banaka u svaka tri meseca dostavljaju izvode iz registra kojim dokazuju svoje postojanje bez obzira dali su u tom periodu ostvarili bilo kakve prihode.
Iz gore navedenih razloga bi bilo neophodno smanjiti iznos republičke administrativne takse koji se plaća prilikom izdavanja izvoda iz registra udruženja građana.
NARODNI POSLANICI
LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
_________________________
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
__________________________