Az Állami Számvevőszékről szóló törvény módosításáról szóló törvényről
PREDSEDNIK: Dame i gospodo narodni poslanici, prelazimo na 5. tačku dnevnog red - Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnoj revizorskoj instituciji…
Među predsednicima, odnosno predstavnicima poslaničkih grupa, reč najpre želi Bálint Pásztor. Izvolite.
BÁLINT PÁSZTOR: Gospođo predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, ja sam jedan od predlagača ovih izmena i dopuna Zakona o DRI i veoma mi je drago što je ovaj predlog zakona stigao na dnevni red, zbog toga što se u ovom sazivu samo jednom desilo da predlog zakona čiji predlagač nije Vlada stigne na dnevni red.
Ovo je druga takva prilika kada govorimo o predlozima zakona. Bilo je još jedne deklaracije koja je stigla na dnevni red, a čiji predlagač nije bila Vlada.
Mislim da bismo ovakve mogućnosti morali češće koristiti. U regionu nema ni jednog parlamenta u kojem su samo u par navrata poslanici bili u mogućnosti da njihovi predlozi zakona stignu na dnevni red parlamenta i očekujem da će se ova praksa nastaviti u budućnosti u Narodnoj skupštini Republike Srbije.
Kada govorimo o DRI, mi smo svesni važnosti nezavisnih regulatornih tela za razvoj demokratije u Republici Srbiji. Sada ne govorim isključivo o DRI nego i o poverenicima, o zaštitniku građana i o drugim nezavisnim regulatornim telima, odnosno organima koji postoje i funkcionišu u Republici Srbiji.
Kada govorimo o funkcionisanju i radu DRI, onda moramo reći to da prethodnih godina od kada DRI funkcioniše po Ustavu i zakonu u Republici Srbiji nisu bili stvoreni uslovi za vršenje onih funkcija koje spadaju u nadležnost ovog tela. Ovde mislim, pre svega, na poteškoće u radu ove institucije s obzirom na nedovoljan broj revizora i nedovoljno dobre uslove rada DRI.
Ove napomene je dala i Grupa država za borbu protiv korupcije Saveta Evrope koja je rekla da funkcionisanje DRI u punom kapacitetu je jedna od njihovih preporuka. Takođe i u izveštaju Evropske komisije o napretku Srbije za 2008. i 2009. godinu su date preporuke. U izveštaju za 2008. godinu je rečeno da zbog nedostatka kapaciteta DRI još uvek nije u potpunosti operativna, a u izveštaju o napretku Srbije za 2009. godinu je istaknuto da je DRI počela da obavlja svoje prve revizije, ali da zbog manjka ljudskih resursa i revizorskih kapaciteta još uvek nije obezbeđen adekvatan nadzor javnih rashoda i da još uvek nije potpuno operativan ovaj veoma značajan organ. Potrebno je da se kadrovski ojača.
Ovde dolazimo do problema na koji ovaj Predlog zakona o izmenama i dopunama želi da da odgovor, a to je dosadašnja nemogućnost zapošljavanja kvalitetnog revizorskog kadra. Želeo bih sve vas da podsetim da po javnom konkursu iz oktobra 2008. godine je primljeno četiri ovlašćena državna revizora, a po konkursu iz jula 2009. godine svega jedan državni revizor. Razlog za ovo su, naravno, nedovoljno visoke plate, pogotovo kada znamo kakvu odgovornost nose revizori i DRI kao organ, kao institucija.
Prema sada još uvek važećem zakonu plata državnog revizora sa zvanjem ovlašćenog državnog revizora je oko 63 hiljade dinara, a plata državnog revizora sa zvanjem državnog revizora je oko 50 hiljada dinara. Naravno da ove plate nisu adekvatne i da ne možemo očekivati od ljudi koji imaju adekvatno stručno znanje za obavljanje ovih funkcija da se zaposle u DRI kada u privatnom sektoru za možda manje odgovoran rad, za manje odgovorne poslove dobijaju platu koja je možda i dvostruko veća u odnosu na dosadašnju platu revizora u DRI.
Ovim izmenama i dopunama je predviđeno da će osnovna plata predsednika Saveta te institucije biti u visini osnovne plate ovlašćenog državnog revizora uvećana za 30%. Ovde ima amandmana, i od strane opozicije i od stranaka koje čine vladajuću većinu da, umesto 30%, to bude 40% ili 50%. Naravno, o tome možemo i treba da razgovaramo i što se tiče nas iz SVM, mi smo spremni da podržimo i drugačije predloge ako se stvori dogovor u vezi plate predsednika Saveta DRI. Veoma je bitno da među amandmanima nema predloga tipa "briše se", što znači da se sve parlamentarne stranke slažu da plate treba povećati u DRI i sve parlamentarne stranke su postigle saglasnost o važnosti DRI.
Takođe je predviđeno ovim izmenama i dopunama da potpredsednik i članovi Saveta imaju pravo na osnovnu platu od 90% od osnovne plate predsednika Saveta DRI. Treba reći da su plate do sada bile tako niske u DRI zbog toga što su bile vezane za platu predsednika i potpredsednika Skupštine Republike Srbije i da, obzirom na to, one nisu mogle biti menjane dok se ne promeni plata predsednika i potpredsednika parlamenta. Znamo da naše plate više od pet godina nisu povećavane. To nije dovoljan razlog za to da ne povećamo plate u DRI.
Predloženim izmenama se stvaraju mogućnosti da se DRI kadrovski ojača, kako bi u potpunosti mogla da odgovori Ustavom i zakonom određenim obavezama. DRI trenutno ima pet državnih revizora i dva vrhovna državna revizora i oni su za sada jedini koji mogu vršiti reviziju u 2010. godini. Taj broj je apsolutno nedovoljan.
Predloženim rešenjima je predviđeno da se broj državnih revizora određuje aktom institucije, da državni revizor radni odnos zasniva nakon sprovedenog javnog konkursa, a da odluku o imenovanju državnog revizora donosi predsednik DRI. Izmenama zakona bi se stvorile mogućnosti za prijem revizorskog kadra, a u 2010. godini je planirano da se u toj instituciji zaposli još tri vrhovna revizora i 27 državnih revizora. Za to će biti u budžetu Republike Srbije, iz budžetskih rezervi obezbeđeno 25 miliona dinara, što bi trebalo da bude dovoljno.
Smatramo da će se usvajanjem ovih izmena i dopuna DRI moći kadrovski da ojača, da bude nezavisna i samostalna u svom radu i zbog toga ćemo podržati ove izmene i dopune. Kada se DRI ojača onda očekujemo da izvrši reviziju i budžeta onih korisnika državnog budžeta, čije poslovanje nije bila u mogućnosti da kontroliše. Pre svega tu mislim i na kontrolu toga da li AP Vojvodina zaista, u skladu sa članom 184. Ustava Republike Srbije, dobija 7% od republičkog budžeta. Znamo da to nije tako, ali to treba da kaže institucija koja ima nadležnost da o tome vodi računa. Za sada nije bila u mogućnosti zbog nepostojanja kadrovskih i drugih uslova, ali će biti u mogućnosti nakon usvajanja ovih izmena i dopuna.
Znači, mi ćemo glasati za predlog ovih izmena i očekujem da velikom većinom ove izmene zakona izglasa Narodna skupština u danu za glasanje.
PREDSEDNIK: Zahvaljujem. Reč ima narodni poslanik Zoran Kasalović.