A Parlament elnökének megválasztásáról (Maja Gojković)
PREDSEDAVAJUĆI: Reč ima predsednik poslaničke grupe Balint Pastor.
PÁSZTOR BÁLINT (BALINT PASTOR): Gospodine predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa SVM će podržati kandidaturu gospođe Maje Gojković za predsednika Narodne skupštine. Mi smo to već juče učinili potpisima.
Razlog je veoma jednostavan. Mi smo od 2007. godine glasali za svakog kandidata za predsednika Narodne skupštine iza koga je stajala dovoljna većina za izbor. Glasali smo za izbor gospodina Dulića, iako smo bili opoziciona poslanička grupa. Glasali smo za izbor gospođe Slavice Đukić Dejanović i nismo se pokajali zbog toga. Glasali smo za izbor gospodina Nebojše Stefanovića. Danas ćemo glasati za izbor gospođe Maje Gojković.
Smatramo da u vezi izbora predsednika Narodne skupštine treba da postoji što veći konsenzus i predsednik Narodne skupštine treba da bude prvi među jednakima. To ne znači da je i odgovornost jednaka. Naravno da je odgovornost svagdašnjeg predsednika Narodne skupštine najveća, sa jedne strane, zbog toga što je predsednik Narodne skupštine drugi čovek, druga osoba u državi po našem Ustavu posle predsednika Republike, a sa druge strane, to je značajna funkcija zbog toga što je, po najvišem pravnom aktu Srbije, Narodna skupština najviše predstavničko telo i nosilac ustavotvorne i zakonodavne vlasti u Srbiji.
Nažalost, Narodna skupština je još uvek jedini nosilac zakonodavne vlasti u Republici Srbiji i to će tako ostati sve dok je na snazi ovaj Ustav Republike Srbije.
Naravno, značajna je i kontrolna uloga, ali mislim da je najznačajnija predstavnička uloga. Ako predlažemo zakone, ako ulažemo amandmane, ako diskutujemo o predlozima zakona i drugih akata, onda mi to činimo na način da predstavljamo građane Republike Srbije.
Odgovornost predsednika Narodne skupštine je velika i zbog toga što od te osobe zavisi kako će se u praksi manifestovati kontrolna ili nadzorna uloga Narodne skupštine Republike Srbije. Svi smo obećavali, odnosno svi predsednici su obećavali do sada da će u fokusu njihovog rada biti jačanje kontrolne ili nadzorne uloge Narodne skupštine. Moram da priznam da nismo puno postizali u prethodnim mandatima, što se toga tiče.
Ne spadam među poslanike koji smatraju da je parlament najviši organ u Republici Srbiji. To jednostavno ne može da bude tako po Ustavu, pošto je kod nas državna vlast organizovana po parlamentarnom sistemu, a ne po skupštinskom sistemu. Postoji podela vlasti, ne postoji sistem jedinstva vlasti. To znači, da po toj gipkoj podeli vlasti treba da postoje međusobni odnosi i međusobni uticaj Narodne skupštine sa jedne i Vlade Srbije, sa druge strane.
Kao što znamo Narodna skupština bira Vladu i zbog toga je i kontroliše, a Vlada pod određenim uslovima može da zatraži raspuštanje Narodne skupštine, što smo ne tako davno i u praksi videli. Tako da taj međusobni odnos, ti međusobni uticaji treba da postoje i treba da funkcionišu u praksi.
Mislim gospođo Gojković, da je pred vama sada jedna ogromna šansa, pošto ćete biti izabrani većinom sa kakvom nije bio biran ni jedan vaš prethodnik. Mislim da će tu biti drugi po masivnosti podrške Dragan Maršićanin, koji je izabran sa jednom dosta masivnom većinom krajem 2000. godine, ali do sada niko nije bio izabran sa većinom od možda i više od 200 narodnih poslanika.
To je jedna velika obaveza, to je jedna velika odgovornost za vas, a sa druge strane sada bi trebalo pokazati da Narodna skupština vrši svoje nadležnosti. Sada bi trebalo pokazati na delu da kontroliše Vladu Narodna skupština. Tu nemam nekih preterano velikih iluzija. Meni je ovo četvrti mandat u Narodnoj skupštini. Ali, ako ćemo uspeti da postignemo mali boljitak u odnosu na prethodne sazive, onda smo već dosta veliku stvar postigli i narodni poslanici Saveza vojvođanskih Mađara će vama pomoći u tom radu koliko god mi to možemo učiniti i na nas kao konstruktivnu poslaničku grupu možete svakako da računate.
Mislim da su najvažnije tri osobine za predsednika, za svagdašnjeg predsednika Narodne skupštine, odnosno tri činioca su bitna. Kao prvo, predsednik Narodne skupštine pre svega i prvenstveno treba da ima autoritet u svojoj stranci i svojoj poslaničkoj grupi. Ako toga nema, bez obzira na stranačke funkcije, onda kandidat za predsednika Narodne skupštine ne može da bude uspešan narodni poslanik i mislim da vi ovaj uslov ispunjavate.
Sa druge strane, treba da postoji iskustvo, parlamentarno iskustvo. U ovom sazivu Narodne skupštine ima više od 110 narodnih poslanika koji su prvi put birani na ovu funkciju i ima samo nekoliko desetina narodnih poslanika kojima je ovo četvrti, peti, šesti mandat i vi spadate među te narodne poslanike, ako računamo i parlament Srbije i parlament nekadašnje Jugoslavije, Srbije i Crne Gore, itd.
Sa treće strane, kandidat za predsednika Narodne skupštine treba da bude ambiciozna ličnost, jer bez toga ne može da bude uspešan u ovom radu. Kao što rekoh, mi nemamo tu nekih preteranih iluzija vezano za sve ovo što sam rekao, naravno da je parlament u Srbiji u krizi kao što je ta institucija u krizi u skoro svakoj državi sveta, jer se parlament doživljava kao neka preglomazna institucija koja je neefikasna i koja ne radi ništa dobro za narod i za državu. Naravno, to ne sme da bude tako, rekao sam, nemam tu preterano velikih iluzija u smislu da će se sada nešto iz korena promeniti, što se tiče doživljaja Narodne skupštine od strane građana Republike Srbije, ali ako ćete vi biti uspešan predsednik Narodne skupštine, ako će se stvari ovde odvijati u dogovoru sa poslaničkim grupama, onda ćemo svi mi zajedno učiniti jedan veliki korak ka tome da ugled Narodne skupštine bude malo drugačiji nego kakav je sada.
Želim vam uspeha unapred na ovoj značajnoj funkciji. Nadam se u interesu svih nas da će Narodna skupština u sledećim godinama biti predstavnički organ u svakom pogledu te reči i nosilac ustavotvorne i zakonodavne vlasti. Hvala.