A 2. koszovóügyi rezolúcióról
PREDSEDNIK: Reč ima predsednik Poslaničke grupe manjina Bálint Pásztor.
PÁSZTOR BÁLINT: Uvaženi predsedničke Republike, uvaženi predsedniče Vlade, gospodo ministri, gospodo narodni poslanici, iskoristiću priliku da iznesem stav Saveza vojvođanskih Mađara o predloženom tekstu Rezolucije, ali pre nego što budem govorio o predloženom tekstu Rezolucije, želeo bih da kažem da smatramo za početkom dobre prakse to što je gospodin ministar Samardžić, čini mi se 13. jula, došao u Narodnu skupštinu i obavio razgovore sa poslaničkim grupama. To smatramo početkom jedne dobre prakse i pošto je tu sad većina ministara i predsednik Vlade, nadam se da će se to tako odvijati u budućnosti i za ostale ministre i povodom ostalih veoma važnih tačaka dnevnog reda o budućem radu Narodne skupštine to bi tako trebalo da bude.
Sada bih da govorim nekoliko rečenica o konkretnom tekstu Predloga rezolucije. Svakako pozdravljamo želju Vlade za započinjanjem novih pregovora o Kosovu i Metohiji. Naravno da je stav Saveza vojvođanskih Mađara ostao nepromenjen od 14. februara. Tada smo rekli da SVM jedino može da bude za započinjanje novih pregovora i za nalaženje rešenja putem pregovora, nakon kojih pregovora se ni jedna strana ne bi osećala pobeđenom i potpuno poraženom.
Pozdravljamo i to što se Vlada zalaže za kompromisno rešenje budućeg statusa Kosova i Metohije, koji bi se postigao putem pregovora. To piše u tački 4. To mi svakako podržavamo i to smo podržavali i u februaru ove godine.
Bez obzira na ove činjenice, mi ćemo ipak biti danas uzdržani, isto tako kako smo bili uzdržani 14. februara. Ne možemo prihvatiti ovaj konkretan tekst Predloga o Kosovu i Metohiji iz dva razloga i sad ću ukratko izneti koja su ta dva razloga.
Kao prvi razlog smatramo da predloženi tekst Rezolucije o Kosovu i Metohiji, odnosno pojedini delovi ovog konkretnog predloga teksta o Kosovu i Metohiji, nisu u saglasnosti sa savremenim rečnikom diplomatije. Tu bih kao primer naveo tačku 5. kojom Narodna skupština zahteva od generalnog sekretara Ujedinjenih nacija i zahteva od pojedinih članica Ujedinjenih nacija, ne što ja smatram da Republika Srbija može da traži nešto a ne može ništa da zahteva od Ujedinjenih nacija i od bilo koje članice Ujedinjenih nacija, to nije u skladu sa rečnikom savremene diplomatije prema stavu Saveza vojvođanskih Mađara.
Ali, pored ovoga, postoji još jedan važniji razlog zbog kojeg mi ne možemo podržati ovaj konkretan predlog teksta Rezolucije, a to je razlog što smatramo da tačka 6, odnosno druga rečenica, da budem precizan, je neodređena, nejasna, pa samim tim i opasna jer daje mogućnost svakakvim tumačenjima. Recimo, šta znači formulacija, nagoveštaj međunarodnog subjekta? Šta znači pojam blagovremeno? Šta znači pojam energično? Ovakve forumacije daju Vladi velika ovlašćenja ili slobodu, koja su prema našem ubeđenju izvan ustavno-pravnog sistema. Mora precizno da se kaže šta znači energično i koji postupci moraju energično i blagovremeno da budu urađena od strane Vlade Republike Srbije i drugih državnih organa.
Znači, SVM ne može prihvatiti, šta više, apsolutno se protivi svakom oružanom sukobu ili upotrebi Vojske, a isto tako protivi se i prekidu diplomatskih odnosa sa bilo kojom zemljom sveta. Mi smo pitali gospodina Samardžića 13. jula da li ove formulacije blagovremeno i energično znače rat eventualno ili prekid diplomatskih odnosa sa određenim država i nismo dobili nedvosmislene odgovore na ova naša pitanja.
Savez vojvođanskih Mađara i dalje smatra, a tako je od osnivanja stranke, odnosno insistira na mirnom rešavanju svih nesporazuma i sukoba političkim sredstvima, kroz dijalog i uvažavanje interesa i većine i manjine na celoj teritoriji Kosova i Metohije.
Gospodin Samardžić je 14. jula izjavio, ja ću citirati tu njegovu izjavu. Tu izjavu je prenela Beta, tu izjavu je preneo TANJUG i skoro svi štampani i elektronski mediji u Republici Srbiji. Gospodin Samardžić je rekao: koliko vidim ne postoje šanse da se 100 odsto poslanika izjasni za, mada smo priliku za primedbe dali i onima koji se suštinski ne slažu sa tekstom. To je tačno. Ali, dalje kaže gospodin Samardžić: tim primedbama posvetićemo najozbiljniju pažnju ali i ako nakon toga ne budu hteli svi da glasaju za Rezoluciju onda oni imaju ozbiljan problem sa zemljom u kojoj žive.
To je, gospodine Samardžiću, uvreda i dovođenje u pitanje ustavnog prava koje se odnosi na slobodu misli, prema našem dubokom uverenju. Moram da kažem da vojvođanski Mađari i Savez vojvođanskih Mađara nema ozbiljan a nema ni neozbiljan problem sa državom, nije nikad ni imala. Imamo ozbiljan problem sa Vladom Republike Srbije i ovom sadašnjom Vladom i prethodnim vladama i imaćemo problema sa svim vladama koje ne budu uzele u obzir da jednu trećinu stanovništva Republike Srbije čine nacionalne manjine. Mi imamo problem sa sadašnjom Vladom zbog toga što ova sadašnja Vlada nije još ništa rekla šta hoće da uradi u interesu nacionalnih manjina koje žive na teritoriji Republike Srbije. Ova vlada nije još ništa rekla šta želi da uradi da bi Autonomna Pokrajina Vojvodina dobila finansijsku autonomiju, da bi se doneli zakoni o imovini, prihodi Autonomnoj Pokrajini Vojvodini, što je inače obaveza Republike Srbije i prema Ustavnom zakonu. Ova vlada nije rekla ništa šta želi da uradi da bi lokalne samouprave dobile unazad svoju imovinu. Mi smo jedina zemlja u Evropi gde lokalne samouprave nemaju svoju imovinu.
To su tri razloga zbog kojih mi imamo stvarno ozbiljnih problema sa aktuelnom vladom, ali nemamo problema sa Republikom Srbijom niti ćemo imati problema sa Republikom Srbijom. Smatram da u 21. veku ne treba poistovećivati Vladu i državu. Ta vremena su prošla.
Dobro je što je Vlada uvidela da albanska nacionalna manjina na Kosovu i Metohiji ima legitimne interese. To piše u 2. tačci ove Rezolucije. Savez vojvođanskih Mađara smatra da albanska nacionalna manjina na Kosovu i Metohiji ima svoje legitimne interese. Moram da kažem da isto tako legitimne interese koje se, naravno, ne manifestuju željom za otcepljenjem ili secesijom, ali isto tako imaju legitimne interese i Bošnjaci i Bugari i Bunjevci i Mađari i Hrvati i druge nacionalne manjine koje žive na teritoriji Republike Srbije. Mi smatramo da se ovi legitimni interesi isto tako trebaju uzeti u obzir od strane Vlade Republike Srbije.
U februaru smo rekli da Savez vojvođanskih Mađara ni u kom slučaju ne smatra opravdanim povlačenjem bilo kakve paralele između Autonomne Pokrajine Kosovo i Metohije i Autonomne Pokrajine Vojvodina. Ali, u februaru smo rekli, i želim sada da ponovim, da ukoliko se iznađu neka pozitivna nova rešenja koja se odnose na zaštitu prava i sloboda nacionalnih manjina na teritoriji Autonomne Pokrajine Kosovo i Metohija, onda mi smatramo da ta nova rešenja trebaju se primenjivati i na ostalim delovima teritorije Republike Srbije.
Ne mogu određene manjine sa teritorije Republike Srbije biti u povlašćenom položaju u odnosu na neke druge manjine koje isto tako žive na teritoriji Republike Srbije i imaju svoje legitimne interese. Na kraju bih želeo da kažem da je izuzetno dobro što država već godinama čini izuzetne diplomatske napore da sačuva teritorijalni integritet i to Savez vojvođanskih Mađara apsolutno podržava. Hteo bih da kažem da nije dobro što ova tema jedina već godinama o kojoj se posvećuje dovoljna pažnja. Apelujem na Vladu da se isto tako energično i nepokolebljivo posveti privlačenju investicija, stvaranju novih radnih mesta, poboljšavanju socijalne sigurnosti svih građana na celoj teritoriji Republike Srbije. U kontekstu ovoga moram da kažem da je vrlo dobro što je formulisano u Predlogu rezolucije da će Vlada redovno izveštavati Skupštinu o tome šta je postigla povodom pitanja Kosova i Metohije, ali bih ja, odnosno SVM bi želeo isto tako da Vlada izveštava Narodnu skupštinu i o tome šta je učinila u temi privlačenja investicija, stvaranju novih radnih mesta i poboljšavanju socijalne sigurnosti svih građana na celoj teritoriji Republike Srbije. Hvala.