Vasúti törvény - elutasítva
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
POSLANIČKA GRUPA SAVEZ VOJVOĐANSKIH MAĐARA
3. maj 2013. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Na osnovu člana 161. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije podnosimo amandmane na PREDLOG ZAKONA O ŽELEZNICI.
AMANDMAN I
Član 9. Predloga zakona menja se i glasi:
"Poslovi upravljanja na delu železničke infrastrukture na kojoj Društvo ne može da obavlja redovno održavanje, odnosno organizovanje i regulisanje železničkog saobraćaja u smislu člana 2. ovog zakona ili za koji Društvo nema ekonomski interes, prenose se upravljaču infrastrukture koga osniva autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave.
Odluku o prenosu poslova iz stava 1. ovog člana, donosi Vlada na zahtev autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave, u skladu sa zakonom.
Upravljanje železničkom infrastrukturom iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa odredbama ovog zakona."
OBRAZLOŽENjE
Predlog zakona o železnici ostavlja samom Društvu da oceni da li na određenim delovima infrastrukture ima ili nema ekonomski interes, odnosno da donese odluku o prenosu poslova upraljanja na delu železničke infrastrukture upravljaču infrastrukture koga osniva autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave.
U proteklih 20 godina, sadašnji upravljač infrastrukture bez obzira na postojanje ili nepostojanje ekonomskog interesa nije uspeo da održi kvalitet na pojedinim delovima železničke infrastrukture.
Stoga je neophodno da se u slučajevima kada Društvo ne može da obavlja redovno održavanje javne železničke infrastrukture i organizovanje i regulisanje železničkog saobraćaja, kao i kada za delove železničke infrastrukture nema ekonomski interes, uspostavi efiksaniji mehanizam u odnosu na rešenje iz Predloga zakona putem kojeg bi poslovi upravljanja delom železničke infrastrukture bili preneti autonomnoj pokrajini ili jedinici lokalne samouprave.
AMANDMAN II
U članu 46. stav 1. Predloga zakona posle tačke 4) dodaje se nova tačka 5) koja glasi:
„5) definisanje modela javno-privatnog partnerstva u cilju izgradnje, rekonstrukcije, modernizacije i održavanja pojedinih delova železničke infrastrukture na nacionalnom nivou, nivou autonomne pokrajine ili lokalne samouprave.“
U istom članu posle stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:
„Delove Nacionalnog programa koji se odnose na železničku infrastrukturu na teritoriji autonomne pokrajine, Vlada utvrđuje u saradnji sa nadležnim organom autonomne pokrajine.“
Dosadašnji st. 2 - 5. postaju st. 3 - 6.
OBRAZLOŽENjE
Zakonom o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama predviđeno je javno-privatno partnerstvo (JPP) kao dugoročna saradnja između javnog i privatnog partnera radi obezbeđivanja finansiranja izgradnje, rekonstrukcije, upravljanja ili održavanja infrastrukturnih i drugih objekata od javnog značaja i pružanja usluga od javnog značaja, koje može biti ugovorno ili instutucionalno.
U praksi drugih država intenzivno se razvijaju modeli JPP u odnosu na izgradnju ili rekonstrukciju infrastrukturnih ili drugih objekata namenjenih osiguranju javnih potreba. Privatni partner u okviru JPP je ekonomski subjekat koji je izabran na osnovu postupka javne nabavke ili tendera i sa kojim javna institucija sklapa ugovor o JPP ili osniva zajedničko društvo.
Razlozi koji dovode do uspostavljanja JPP naročito u oblasti železničke infrastrukture mogu biti:
- Neefikasnost javnog preduzeća u pružanju javnih usluga,
- Zastarelost opreme i infrastrukture koju javni sektor nije u stanju da obnovi,
- Nedovoljan obim i kvalitet javnih usluga u oblasti prevoza putnika i robe, što za posledicu ima otežanu mobilnost stanovništva i usporen privredni razvoj.
Iako poslednjih godina postoji značajno interesovanje privatnog sektora za ulaganje u železničku infrastrukturu, do realizacije konkretnih projekata ne dolazi upravo iz razloga nepostojanja modela javno-privatnog partnerstva na osnovu koga bi privatni partner tačno znao šta dobija za uložena sredstva.
Pored toga, definisanjem modela JPP na pokrajinskom i lokalnom nivou daje se zakonska mogućnost da autonomna pokrajina i lokalna samouprava učestvuju u projektima obnove železničke infrastrukture.
Drugi deo amandmana odnosi se na postupak donošenja Nacionačnog programa železničke infrastrukture. Saglasno Ustavu Republike Srbije (član 183.) i Statutu Autonomne Pokrajine Vojvodine (član 29., tačka 7.) AP Vojvodina uređuje pitanja od pokrajinskog značaja u drumskom, rečnom i železničkom saobraćaju. Kako bi AP Vojvodina ostvarila svoj interes u železničkom saobraćaju na železničkoj infrastrukturi koja se nalazi na teritoriji AP Vojvodine neophodno je obezbediti učešće organa autonomne pokrajine u postupku donošenja Nacionalnog programa železničke infrastrukture.
NARODNI POSLANICI:
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________
LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
________________________
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_________________________
ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
_________________________
ZOLTÁN PÉK (ZOLTAN PEK)
_________________________