Az állami ügynökségekről szóló törvény módosításáról szóló törvény - elfogadva
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
POSLANIČKA GRUPA SAVEZ VOJVOĐANSKIH MAĐARA-PARTIJA ZA DEMOKRATSKO DELOVANjE
12.06.2018. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Na osnovu člana 161. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije podnosimo amandman na PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O JAVNIM AGENCIJAMA
AMANDMAN
U članu 13. Predloga zakona, kojim se posle člana 34. dodaje naslov i član 34a, posle stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:
„Ako se popunjava radno mesto za koje je pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta kao poseban uslov za rad predviđeno znanje jezika i pisma nacionalne manjine, u oglasu o javnom konkursu se posebno navodi ovaj uslov, kao i eventualna pisana provera njegove ispunjenosti.“
Dosadašnji stav 3. postaje stav 4.
Posle dosadašnjeg stava 5., koji postaje stav 6. dodaju se novi st. 7. i 8. koji glase:
„Ako su pripadnici nacionalne manjine nedovoljno zastupljeni među zaposlenima, konkursna komisija prilikom donošenja odluke iz stava 6. ovog člana daje prvenstvo jednako kvalifikovanom kandidatu pripadniku nacionalne manjine koja nije dovoljno zastupljena, koji je ispunio merila za izbor sa jednakim najboljim rezultatom sa drugim kandidatom, u cilju postizanja odgovarajuće zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina i pune ravnopravnosti između pripadnika nacionalne manjine i građana koji pripadaju većini.
Smatra se da je zastupljenost pripadnika određene nacionalne manjine među zaposlenima nedovoljna, ukoliko nije srazmerna procentu njihovog učešća u stanovništvu na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u kojoj javna agencija ima sedište, odnosno na teritoriji na kojoj područna unutrašnja jedinica javne agencije ima sedište ili na kojoj je organizovan njen rad, u skladu sa rezultatima poslednjeg popisa stanovništva, pod uslovom da se o svojoj nacionalnoj pripadnosti izjasnilo najmanje 30% zaposlenih u sedištu javne agencije, odnosno područnoj unutrašnjoj jedinici javne agencije, prema podacima iz Registra zaposlenih u javnoj upravi u skladu sa zakonom.“
Dosadašnji st. 7-9. postaju st. 9-11.
OBRAZLOŽENjE
U skladu sa Akcionim planom za sprovođenje Strategije reforme javne uprave („Službeni glasnik RS“, br.9/14 i 42/14-ispravka“), razlog podnošenja amandmana je u funkciji uspostavljanja usklađenog javnoslužbeničkog sistema koji će na jedinstven način urediti radne odnose i plate u javnim službama, državnim organima, organima autonomne pokrajine i jedinicama lokalne samouprave i javnim agencijama.
Članom 21. stav 4. Ustava Republike Srbije je propisano da se ne smatraju diskriminacijom posebne mere koje Republika Srbija može uvesti radi postizanja pune ravnopravnosti lica ili grupe lica koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima.
Članom 77. Ustava Republike Srbije je propisano da se pri zapošljavanju u državnim organima, javnim službama, organima autonomne pokrajine i jedinicama lokalne samouprave vodi računa o nacionalnom sastavu stanovništva i odgovarajućoj zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina.
Zakonom o zaposlenima u javnim službama („Službeni glasnik RS“, broj 113/17) u članu 10. stav 3. je propisano da se pri zapošljavanju u javnim službama radi postizanja odgovarajuće zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina, prvenstvo daje jednako kvalifikovanim kandidatima pripadnicima nacionalnih manjina.
Istim zakonom, članom 52. stav 2. je propisano da ako se popunjava radno mesto kod koga je kao poseban uslov predviđeno znanje jezika i pisma nacionalne manjine, u oglasu o konkursu se posebno navodi taj uslov, kao i eventualna pisana provera njegove ispunjenosti.
Zakon o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, broj 21/16) u članu 101. stav 5. na identičan način propisuje da se prilikom utvrđivanja merila za izbor na radna mesta predviđa davanje prvenstva jednako kvalifikovanim kandidatima pripadnicima nacionalnih manjina, u cilju postizanja odgovarajuće zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina i pune ravnopravnosti između pripadnika nacionalne manjine i građana koji pripadaju većini.
Zakon o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina („Službeni list SRJ, broj 11/02, “Službeni list SCG“, broj 1/03-Ustavna povelja i „Službeni glasnik RS“, br.72/09-dr.zakon i 97/13-Odluka US) u članu 4. određuje da propisi, pojedinačni pravni akti i mere koje se preduzimaju u cilju obezbeđenja pune i efektivne ravnopravnosti između pripadnika nacionalnih manjina i pripadnika većinske nacije, se ne mogu smatrati aktom diskriminacije.
U poglavlju VIII Akcionog plana za ostvarivanje prava nacionalnih manjina-Odgovarajuća zastupljenost pripadnika nacionalnih manjina u javnom sektoru i javnim preduzećima-Aktivnost 8.1. predviđa, da se kroz uvođenje odredaba u posebnim zakonima kojima se uređuje radno-pravni status zaposlenih u javnom sektoru obezbedi davanje prednosti nacionalnim manjinama pri zapošljavanju pri istim uslovima, a do postizanja odgovarajuće strukture zaposlenih u javnom sektoru na svim nivoima teritorijalne organizacije.
Argument u prilog poznavanja jezika i pisma nacionalne manjine, kao posebnog uslova za radno mesto koje se popunjava oglasom je i član 7. važećeg Zakona o javnim agencijama („Službeni glasnik RS“, br.18/05 i 81/05), prema kojem se na rad javne agencije primenjuju propisi vezani za državnu upravu u pogledu upotrebe službenog jezika i pisma, stručne spreme i osposobljenosti zaposlenih koji rade na poverenim poslovima državne uprave.
NARODNI POSLANICI
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_____________________________
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_____________________________
ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
______________________________
ZOLTÁN PÉK (ZOLTAN PEK)
_______________________________