A rendőrségről szóló törvány - a 2. sz. mód. ind. elfogadva
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
POSLANIČKA GRUPA SAVEZ VOJVOĐANSKIH MAĐARA
18.01.2016. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Na osnovu člana 161. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije podnosimo amandmane na PREDLOG ZAKONA O POLICIJI.
AMANDMAN I
U članu 9. Predloga zakona u stavu 1. na kraju rečenice umesto tačke stavlja se zarez i dodaju reči: „vodeći računa o područjima sudova i javnih tužilaštava.“
OBRAZLOŽENjE
Zakonom o sedištima i područjima sudova i javnih tužilaštava („Službeni glasnik RS“, broj 101/2013) određena su sedišta i područja osnovnih javnih tužilaštava.
Članom 18. Predloga zakona je propisano da policija u predistražnom i istražnom postupku primenjuje policijska ovlašćenja utvrđena Zakonikom o krivičnom postupku i postupa po nalogu i zahtevima javnog tužioca i suda, dok su članom 25. istog Predloga zakona utvrđeni poslovi područne policijske uprave.
Razlog efikasnosti i racionalnosti nalaže da se prilikom određivanja područja organizacionih jedinica vodi računa o mreži sudova i javnih tužilaštava, shodno odredbama Zakona o sedištima i područjima sudova i javnih tužilaštava.
AMANDMAN II
U članu 137. Predloga zakona u stavu 1. tačka 3) briše se.
Dosadašnje tačke 4) i 5) postaju tačke 3) i 4).
U istom članu 137. Predloga zakona posle stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:
„Za pojedina radna mesta utvrđena aktom iz člana 9. stav 2. ovog zakona, može se propisati da lice koje zasniva radni odnos u Ministarstvu, ima isključivo državljanstvo Republike Srbije.“
U istom članu 137. Predloga zakona dosadašnji stav 2. koji postaje stav 3. menja se i glasi:
„Prilikom zasnivanja radnog odnosa Ministarstvo vodi računa o nacionalnom sastavu stanovništva, odgovarajućoj zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina i poznavanju jezika i pisma koji je u službenoj upotrebi na teritoriji jedinice lokalne samouprave za koju je obrazovana organizaciona jedinica u kojoj lice zasniva radni odnos, radi postizanja pune ravnopravnosti između pripadnika nacionalne manjine i građana koji pripadaju većini.“
OBRAZLOŽENjE
Prvi i drugi deo amandmana podnosimo iz razloga što isključivo državljanstvo Srbije treba da bude redak izuzetak, a ne pravilo kako je i regulisano članom 110. važećeg Zakona o policiji („Službeni glasnik RS“, br. 101/05, 63/09-Odluka US, 92/11 i 64/15) u kojem isključivo državljanstvo Republike Srbije nije propisano kao poseban uslov za zasnivanje radnog odnosa u Ministarstvu, već je navedeno da se za pojedina radna mesta može propisati i da lice ima samo državljanstvo Republike Srbije. Tome u prilog govori i odredba stava 1. člana 137. Predloga zakona kojom je propisano da lice koje zasniva radni odnos u Ministarstvu mora da ispunjava i posebne uslove, između ostalih, pod tačkom 4) da ne postoje bezbednosne smetnje za obavljanje poslova u Ministarstvu.
Navedena ograničenja u vezi isključivog državljanstva Republike Srbije nisu propisana primera radi, Zakonom o izboru narodnih poslanika kojim je u članu 10. propisano da pravo da bude biran za poslanika ima punoletan poslovno sposoban državljanin Republike Srbije sa prebivalištem u Republici Srbiji; kao ni Zakonom o Narodnoj banci Republike Srbije, kojim je u članu 19. stav 3. propisano da „Za guvernera može biti biran državljanin Republike Srbije koji ispunjava opšte uslove za zasnivanje radnog odnosa, ima visoko obrazovanje stečeno na studijama drugog stepena i najmanje 10 godina radnog iskustva u oblastima ekonomije, finansija ili bankarstva“, dok Zakonom o Vladi nisu uopšte propisani uslovi za izbor članova Vlade.
Cilj trećeg dela amandmana je ostvarivanje prava garantovanog članom 77. Ustava Republike Srbije:
„Pripadnici nacionalnih manjina imaju, pod istim uslovima kao ostali građani, pravo da učestvuju u upravljanju javnim poslovima i da stupaju na javne funkcije.
Pri zapošljavanju u državnim organima, javnim službama, organima autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave vodi se računa o nacionalnom sastavu stanovništva i odgovarajućoj zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina.“
Članom 76. stav 3. Ustava Republike Srbije je propisano da se ne smatra diskriminacijom primena podsticajnih mera radi postizanja pune ravnopravnosti između pripadnika nacionalne manjine i građana koji pripadaju većini.
Prema članu 21. Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina („Službeni list SRJ“, broj 11/02, „Službeni list SCG“, broj 1/03-Ustavna povelja, „Službeni glasnik RS“, broj 72/09-dr. zakon i 97/13-Odluka US) prilikom zapošljavanja u javnim službama, uključujući policiju, vodi se računa o nacionalnom sastavu stanovništva, odgovarajućoj zastupljenosti i o poznavanju jezika koji se govori na području organa ili službe.
U cilju poštovanja načela jednake dostupnosti radnih mesta aktivnost 3.8.1.2. Akcionog plana za pregovaranje Poglavlja 23, predviđa da će Poseban akcioni plan za implementaciju normativnog okvira za zaštitu nacionalnih manjina posebnu pažnju posvetiti, između ostalog, i jačanju napora da se garantuje sveobuhvatnija primena ustavnog načela „odgovarajuće zastupljenosti“ u širem javnom sektoru, širenjem preferencijalnih kriterijuma za pripadnike manjinskih zajednica, uključujući znanje jezika nacionalne manjine prilikom zapošljavanja.
U Trećem mišljenju Savetodavnog komiteta Okvirne konvencije za zaštitu nacionalnih manjina (ACFC/OP/III(2013) 006, 28. novembar 2013.) u Preporuci 106. se naglašava da „Savetodavni komitet snažno podstiče organe da nastave i prošire svoje napore da policijske snage adekvatno odražavaju etničku raznolikost stanovništva u području u kojem rade.“
Akcioni plan za primenu Strategije prevencije i zaštite od diskriminacije za period od 2014. do 2018. godine, u delu 4.2. „Rad i zapošljavanje“, mera 4.2.1 predviđa izmene zakonâ u oblasti rada i zapošljavanja, u delu koji se odnosi na posebne mere u odnosu na pojedine osetljive društvene grupe, a posebna mera 4.2.3 se odnosi na nacionalne manjine i predviđa sprovođenje i punu implementaciju Zaključka Vlade o merama za povećanje učešća pripadnika nacionalnih manjina u organima državne uprave („Službeni list RS“, broj 40/2006) kojim se u tački 9, između ostalog, predviđa da će se preduzeti mere da se u Pravilniku o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta predvidi određeni broj radnih mesta kod kojih je kao uslov za obavljanje poslova potrebno i znanje jezika i pisma nacionalne manjine koji su u službenoj upotrebi na teritoriji za koju je obrazovana područna jedinica, i da će „o ovome Vlada posebno voditi računa prilikom davanja saglasnosti na pravilnike o unutrašnjem uređenju u sistematizaciji radnih mesta.“
NARODNI POSLANICI
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_____________________________
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_____________________________
ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
______________________________
ZOLTÁN PÉK (ZOLTAN PEK)
_________________________
ANNAMÁRIA VICSEK (ANAMARIJA VIČEK)
_______________________________