A kultúráról szóló törvény - elfogadva
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
NARODNI POSLANICI SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA
13. jul 2009. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Na osnovu člana 145. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije podnosimo amandmane na PREDLOG ZAKONA O KULTURI.
AMANDMAN I
U članu 14. u stavu 1. iza reči: "nacionalnoj kulturi", dodaje se zapeta i reči: "odnosno kulturi nacionalnih manjina".
Iza stava 1. istog člana dodaje se novi stav 2. koji glasi:
"Predlog za dodelu priznanja iz stava 1. ovog člana u slučaju pripadnika nacionalne manjine može podneti i nacionalni savet nacionalne manjine."
Dosadašnji st. 2-3. postaju st. 3-4.
OBRAZLOŽENjE
Umetnici, odnosno stručnjaci u kulturi koji su pripadnici nacionalnih manjina pored davanja doprinosa nacionalnoj kulturi, mogu svojim radom davati doprinos i kulturi sopstvenih nacionalnih zajednica. Taj doprinos se iz aspekta nacionalne kulture u određenom broju slučajeva ne može smatrati vrhunskim, ali iz aspekta očuvanja i razvoja kulture određene nacionalne manjine može biti itekako značajan. Ovo posebno važi za pripadnike brojčano manjih nacionalnih zajednica.
Stoga predlažemo uvođenje mogućnosti prema kojem bi Vlada mogla da na predlog nacionalnog saveta nacionalne manjine dodeli priznanje u vidu novčanog primanja i za doprinos kulturi nacionalnih manjina.
AMANDMAN II
U članu 23. stav 5. se briše.
OBRAZLOŽENjE
Na dnevnom redu iste sednice na kojoj Narodna skupština razmatra Predlog zakona o kulturi, nalazi se i Predlog zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina koji će na sveobuhvatan način regulisati nadležnosti ovih tela, između ostalih i u oblasti kulture.
S obzirom da Predlog zakona o manjinskim nacionalnim savetima sadrži preciznije razrađene nadležnosti nacionalnih saveta nacionalnih manjina u postupku osnivanja i imenovanja organa upravljanja kulturnih ustanova u odnosu na Predlog zakona o kulturi, u cilju otklanjanja mogućnosti za nastupanje eventualnih kolizija predlažemo preciziranje odredaba Predloga zakona o kulturi koje se odnose na pitanje osnivanja i upravljanja kulturnim ustanovama.
AMANDMAN III
Iza člana 23. dodaje se 23/A koji glasi:
"Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave mogu osnivati ustanove u cilju očuvanja, unapređenja i razvoja kulturne posebnosti i očuvanja nacionalnog identiteta nacionalnih manjina, odnosno mogu utvrditi na predlog nacionalnog saveta da su pojedine ustanove od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanja nacionalnog identiteta nacionalnih manjina.
U slučaju osnivanja ustanove iz stava 1. ovog člana, prethodno se pribavlja mišljenje odgovarajućeg nacionalnog saveta nacionalne manjine.
Republika, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave kao osnivači ustanova iz stava 1. ovog člana mogu u celini ili delimično preneti osnivačka prava na nacionalni savet."
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod amandmana II.
AMANDMAN IV
U članu 33. iza stava 6. dodaje se novi stav 7. koji glasi:
"U slučaju ustanove za koju se utvrdi da je od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanja nacionalnog identiteta nacionalne manjine, nacionalni savet daje mišljenje u postupku imenovanja direktora."
U istom članu iza stava 8., koji postaje stav 9. dodaje se novi stav 10. koji glasi:
"U slučaju prenošenja osnivačkih prava na nacionalni savet u skladu sa stavom 3. člana 23/A ovog zakona, aktom o prenošenju osnivačkih prava se utvrđuje način učešća nacionalnog saveta u postupku imenovanja direktora."
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod amandmana II.
AMANDMAN V
U članu 40. stav 2. se menja i glasi:
"U upravni odbor ustanove koja se osniva u skladu sa članom 23/A ovog zakona, odnosno za koju se utvrdi da je od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanja nacionalnog identiteta nacionalne manjine, najmanje jedan član upravnog odbora imenuje se na predlog odgovarajućeg nacionalnog saveta nacionalne manjine. Kada više nacionalnih saveta nacionalnih manjina daje predlog za člana upravnog odbora, predlog zajednički podnose svi zainteresovani nacionalni saveti nacionalnih manjina."
U članu 40. iza stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:
"U slučaju prenošenja osnivačkih prava na nacionalni savet u skladu sa stavom 3. člana 23/A ovog zakona, aktom o prenošenju osnivačkih prava se utvrđuje način imenovanja članova upravnog odbora."
Dosadašnji st. 3-6. postaju st. 4-7.
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod amandmana II.
AMANDMAN VI
U članu 44. stav 2. se menja i glasi:
"U nadzorni odbor ustanove koja se osniva u skladu sa članom 23/A ovog zakona, odnosno za koju se utvrdi da je od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanja nacionalnog identiteta nacionalne manjine, najmanje jedan član nadzornog odbora imenuje se na predlog odgovarajućeg nacionalnog saveta nacionalne manjine. Kada više nacionalnih saveta nacionalnih manjina daje predlog za člana nadzornog odbora, predlog zajednički podnose svi zainteresovani nacionalni saveti nacionalnih manjina."
U članu 44. iza stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:
"U slučaju prenošenja osnivačkih prava na nacionalni savet u skladu sa stavom 3. člana 23/A ovog zakona, aktom o prenošenju osnivačkih prava se utvrđuje način imenovanja članova nadzornog odbora."
Dosadašnji st. 3-7. postaju st. 4-8.
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod amandmana II.
AMANDMAN VII
U članu 67. u stavu 1. iza reči: "nacionalnoj kulturi", dodaje se zapeta i reči: "odnosno kulturi nacionalnih manjina"
U stavu 2. istog člana iza reči: "udruženja u kulturi" dodaje se zapeta i reči: "odnosno u slučaju pripadnika nacionalne manjine i na predlog nacionalnog saveta nacionalne manjine."
OBRAZLOŽENjE
Umetnici, odnosno stručnjaci u kulturi koji su pripadnici nacionalnih manjina pored davanja doprinosa nacionalnoj kulturi, mogu svojim radom davati doprinos i kulturi sopstvenih nacionalnih zajednica. Taj doprinos se iz aspekta nacionalne kulture u određenom broju slučajeva ne može smatrati vrhunskim, ali iz aspekta očuvanja i razvoja kulture određene nacionalne manjine može biti itekako vrhunski. Ovo posebno važi ovo za pripadnike brojčano manjih nacionalnih zajednica.
Stoga predlažemo uvođenje mogućnosti prema kojem bi Nacionalni savet za kulturu mogao na predlog nacionalnog saveta nacionalne manjine utvrditi status istaknutog umetnika, odnosno istaknutog stručnjaka u kulturi i za umetnike, odnosno stručnjake u kulturi koji su svojim radom dali doprinos kulturi nacionalnih manjina.
NARODNI POSLANICI
LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
_________________________
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_________________________
ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
_________________________
- - - - - - - - - - - - - - - I S P R A V K A - - - - - - - - - - - - - - -
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
NARODNI POSLANICI SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA
21. jul 2009. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Podnosi se ispravka amandmana br. III, IV, V i VI podnetih dana 13. jula 2009. godine u 14,50 časova zavedenog pod brojem 01 6-1847/09 na PREDLOG ZAKONA O KULTURI, pa se u prilogu dostavlja ispravljen tekst.
ISPRAVKA AMANDMANA III
"Iza člana 23. dodaje se 23/A koji glasi:
"Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave mogu osnivati ustanove radi očuvanja, unapređenja i razvoja kulturne posebnosti i očuvanja nacionalnog identiteta nacionalnih manjina, odnosno mogu, na predlog nacionalnog saveta nacionalne manjine, izmenom osnivačkog akta za pojedine postojeće ustanove utvrditi da su od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanje nacionalnog identiteta nacionalnih manjina.
U slučaju osnivanja ustanove iz stava 1. ovog člana, prethodno se pribavlja mišljenje odgovarajućeg nacionalnog saveta nacionalne manjine.
Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, kao osnivači ustanova iz stava 1. ovog člana, mogu u celini ili delimično preneti osnivačka prava na nacionalni savet nacionalne manjine."
OBRAZLOŽENjE
Na dnevnom redu iste sednice na kojoj Narodna skupština razmatra Predlog zakona o kulturi, nalazi se i Predlog zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina koji će na sveobuhvatan način regulisati nadležnosti ovih tela, između ostalih i u oblasti kulture.
S obzirom da Predlog zakona o manjinskim nacionalnim savetima sadrži preciznije razrađene nadležnosti nacionalnih saveta nacionalnih manjina u postupku osnivanja i imenovanja organa upravljanja kulturnih ustanova u odnosu na Predlog zakona o kulturi, u cilju otklanjanja mogućnosti za nastupanje eventualnih kolizija predlažemo preciziranje odredaba Predloga zakona o kulturi koje se odnose na pitanje osnivanja i upravljanja kulturnim ustanovama.
ISPRAVKA AMANDMANA IV
"U članu 33. iza stava 6. dodaje se novi stav 7. koji glasi:
"U slučaju ustanove za koju se izmenom osnivačkog akta utvrdi da je od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanje nacionalnog identiteta nacionalne manjine, nacionalni savet nacionalne manjine daje mišljenje u postupku imenovanja direktora."
U istom članu iza stava 8, koji postaje stav 9. dodaje se novi stav 10. koji glasi:
"U slučaju prenošenja osnivačkih prava na nacionalni savet nacionalne manjine u skladu sa članom 23/A stav 3. ovog zakona, aktom o prenošenju osnivačkih prava utvrđuje se način učešća nacionalnog saveta u postupku imenovanja direktora."
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod amandmana III.
ISPRAVKA AMANDMANA V
"U članu 40. stav 2. se menja i glasi:
"U upravni odbor ustanove koja se osniva u skladu sa članom 23/A stav 1. ovog zakona, odnosno za koju se izmenom osnivačkog akta utvrdi da je od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanje nacionalnog identiteta nacionalne manjine, najmanje jedan član upravnog odbora imenuje se na predlog odgovarajućeg nacionalnog saveta nacionalne manjine. Kada više nacionalnih saveta nacionalnih manjina daje predlog za člana upravnog odbora, predlog zajednički podnose svi zainteresovani nacionalni saveti nacionalnih manjina."
U članu 40. iza stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:
"U slučaju prenošenja osnivačkih prava na nacionalni savet u skladu sa stavom 3. člana 23/A ovog zakona, aktom o prenošenju osnivačkih prava se utvrđuje način imenovanja članova upravnog odbora."
Dosadašnji st. 3-6. postaju st. 4-7.
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod amandmana III.
ISPRAVKA AMANDMANA VI
"U članu 44. stav 2. se menja i glasi:
"U nadzorni odbor ustanove koja se osniva u skladu sa članom 23/A stav 1. ovog zakona, odnosno za koju se izmenom osnivačkog akta utvrdi da je od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanje nacionalnog identiteta nacionalne manjine, najmanje jedan član nadzornog odbora imenuje se na predlog odgovarajućeg nacionalnog saveta nacionalne manjine. Kada više nacionalnih saveta nacionalnih manjina daje predlog za člana nadzornog odbora, predlog zajednički podnose svi zainteresovani nacionalni saveti nacionalnih manjina."
U članu 44. iza stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:
"U slučaju prenošenja osnivačkih prava na nacionalni savet nacionalne manjine u skladu sa stavom 3. člana 23/A ovog zakona, aktom o prenošenju osnivačkih prava utvrđuje se način imenovanja članova nadzornog odbora. "
Dosadašnji st. 3-7. postaju st. 4-8.
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod amandmana III.
NARODNI POSLANICI
LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
_________________________
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_________________________
ÁRPÁD FREMOND (ARPAD FREMOND)
_________________________