A helyi önkormányzatokról szóló törvény - a 4.,13.,14.,15.,16. számú mód. ind. elfogadva
REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA
NARODNI POSLANICI SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA
27. decembar 2007. godine
B e o g r a d
PREDSEDNIKU NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Na osnovu člana 145. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije podnosimo amandmane na PREDLOG ZAKONA O LOKALNOJ SAMOUPRAVI.
AMANDMAN 1.
U članu 4. Predloga zakona posle stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:
"Jedinice lokalne samouprave iz svojih nadležnosti mogu odlukom poveriti nacionalnim savetima nacionalnih manjina vršenje pojedinih javnih ovlašćenja u kulturi, obrazovanju, obaveštavanju i službenoj upotrebi jezika i pisma."
Dosadašnji stav 3. postaje stav 4. i menja se i glasi:
"Za vršenje poverenih nadležnosti sredstva obezbeđuje Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave, zavisno od toga ko je poverio nadležnosti."
OBRAZLOŽENjE
U nedostatku odredbe u dosadašnjem Zakonu o lokalnoj samoupravi, prenošenje ovlašćenja u skladu sa Zakonom o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina od strane jedinica lokalne samouprave na nacionalne savete nacionalnih manjina su bili retki izuzeci.
Amandmanom se predlaže dopuna teksta Predloga zakona sa odredbom koja bi nedvosmisleno omogućila jedinicama lokalnih samouprava prenošenje pojedinih ovlašćenja iz oblasti kulture, obrazovanja, obaveštavanja i službene upotrebe jezika i pisma na nacionalne savete nacionalnih manjina.
U skladu sa ovim predložena je i dopuna odredbe koja se odnosi na obezbeđivanje sredstava za vršenje prenetih nadležnosti.
AMANDMAN 2.
U članu 7. stav 1. Predloga zakona posle reči: "osnovati" dodaju se reči: "privredna društva, javna".
OBRAZLOŽENjE
Amandmanom se predlaže usklađivanje pravne terminologije Predloga zakona sa terminologijom koja se koristi u Zakonu o privrednim društvima.
Zakon o privrednim društvima naime poznaje pojmove privrednih društava i javnih preduzeća.
AMANDMAN 3.
U članu 13. stav 1. Predloga zakona posle reči: "organe" dodaju se reči: "privredna društva, javna".
U istom članu Predloga zakona u stavu 3. posle reči: "skupština jedinice lokalne samouprave" briše se zapeta i reči: "uz saglasnost Vlade"
OBRAZLOŽENjE
Amandmanom se predlaže usklađivanje pravne terminologije Predloga zakona sa terminologijom koja se koristi u Zakonu o privrednim društvima.
Zakon o privrednim društvima naime poznaje pojmove privrednih društava i javnih preduzeća.
Istovremeno se predlaže i ukidanje obaveze pribavljanja saglasnosti Vlade na odluku o uspostavljanju saradnje, odnosno zaključenju sporazuma o saradnji sa jedinicom lokalne samouprave druge države, iz razloga što ova obaveza predstavlja potpuno neopravdano ograničenje lokalne samouprave.
AMANDMAN 4.
U članu 22. posle reči: "oblasti" dodaje se zapeta i reči: "prosvete, zdravstva, zaštitite životne sredine, rudarstva,".
OBRAZLOŽENjE
Amandmanom se predlaže proširenje oblasti u kojim jedinice lokalne samouprave kao poverene poslove mogu vršiti pojedine poslove inspekcijskog nadzora na oblasti koje su od interesa za lokalno stanovništvo.
AMANDMAN 5.
U članu 32. u stavu 1. Predloga zakona u tački 8) posle reči: "službe" dodaje se zapeta i reči: "privredna društva".
U istom članu u istom stavu Predloga zakona u tački 9) posle reči: "direktore" dodaju se i reči: "privrednih društava i"
U istom članu u istom stavu Predloga zakona posle tačke 19) dodaje se nova tačka 20) koji glasi:
"donosi odluku o poveravanju javnih ovlašćenja iz svojih nadležnosti nacionalnim savetima nacionalnih maljina".
U istom članu u istom stavu Predloga zakona posle nove tačke 20) dodaje se tačka 21) koji glasi:
"daje mišljenje prilikom imenovanja i razrešenja načelnika područne policijske uprave koja je nadležna za teritoriju jedinice lokalne samouprave".
Dosadašnja tačka 20) postaje tačka 22).
OBRAZLOŽENjE
Amandmanom se predlaže i usklađivanje terminologije Predloga zakona sa terminologijom Zakona o privrednim društvima, kao i usklađivanje teksta Predloga zakona sa rešenjem iz Amandmana 1. podnetog na Predlog zakona.
Predlaže se i uvođenje obaveze pribavljanja mišljenja od strane ministra unutrašnjih poslova prilikom imenovanja i razrešenja načelnika područne policijske uprave.
AMANDMAN 6.
U članu 37. Predloga zakona posle reči: "odbornik" dodaju se reči: "i član radnog tela".
OBRAZLOŽENjE
Amandmanom se predlaže da se odredbom kojim se reguliše imunitet odbornika obuhvate i članovi radnih tela skupštine koji nisu odbornici.
U proteklom periodu su naime u nedostatku ove zaštite u nekim slučajevima pokretani sudski postupci protiv članova skupštinskih radnih tela koji nisu odbornici zbog iznetih mišljenja ili davanja glasa na sednici rednih tela.
AMANDMAN 7.
U članu 52. u stavu 1. u tački 3) Predloga zakona posle reči: "građana" dodaju se reči: "privrednih društava, javnih"
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod Amandmana 2.
AMANDMAN 8.
U članu 62. stav 1. Predloga zakona posle reči: "drugih" dodaju se reči: "privrednih društava, javnih".
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod Amandmana 2.
AMANDMAN 9.
U članu 73. Predloga zakona dodaje se novi stav 2. koji glasi:
"Jedinica lokalne samouprave svojom odlukom uređuje uslove i način obrazovanja mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave, delatnosti, organe, postupak izbora, nadzor nad njihovim radom i aktima, način finansiranja kao i druga pitanja od značaja za rad mesnih zajednica."
U dosadašnjem stavu 2. koji postaje stav 3. reči: "ova odluka donosi" zamenjuju se rečima: "ove odluke donose"
OBRAZLOŽENjE
Amandmanom se predlaže stvaranje zakonskog osnova za donošenje opšteg akta od strane jedinica lokalne samouprave kojim bi pojedine opštine i gradovi mogli urediti najvažnija pitanja za funkcionisanje mesnih zajednica na svojoj teritoriji.
Nepostojanje pravnog osnova za vršenje nadzora nad radom mesnih zajednica ili u postupku izbora njihovih tela od strane jedinica lokalne samouprave je u dosadašnjoj praksi u velikom broju slučajeva prouzrokovalo blokadu rada mesnih zajednica.
AMANDMAN 10.
U članu 74. posle reči: "grada" dodaje se zapeta i reči: "odlukom iz stava 2. člana 73. zakona"
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod Amandmana 9.
AMANDMAN 11.
U članu 88. u stavu 1. Predloga zakona posle reči: "kao i" dodaju se reči: "privredna društava i javna", a posle reči: "obrazovati zajedničke organe" dodaju se reči: " privredna društva i javna".
OBRAZLOŽENjE
Istovetno obrazloženje kao kod Amandmana 2.
AMANDMAN 12.
Posle člana 88. Predloga zakona dodaje se novi član 88/A. koji glasi:
"U budžetu Republike obezbeđuju se posebna sredstva kojima se podstiče saradnja i udruživanje jedinica lokalne samouprave."
OBRAZLOŽENjE
Amandmanom se predlaže da se u budućnosti u budžetu Republike obezbede posebna sredstva za podsticanje saradnje i udruživanja jedinica lokalne samouprave.
Mnoge države su naime uvidele da se neki poslovi koji spadaju u nadležnost lokalnih samouprava (npr. održavanje deponija) mnogo efikasnije obavljaju putem saradnje i udruživanja više lokalnih samouprava.
AMANDMAN 13.
U članu 91. u stavu 2. Predloga zakona posle reči: "državni simboli" dodaju se reči: "simboli nacionalnih manjina čiji je jezik na teritoriji jedinice lokalne samouprave u službenoj upotrebi kao"
OBRAZLOŽENjE
Na osnovu člana 16. Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina, nacionalne manjine imaju pravo na utvrđivanje i korišćenje svojih simbola.
Predlažemo stoga da se odredba Zakona o lokalnoj samoupravi koja se odnosi na isticanje simbola, dopuni sa simbolima nacionalnih manjina.
AMANDMAN 14.
U članu 93. Predloga zakona dodaje se novi stav 2. koji glasi:
"Ako je na području jedinice lokalne samouprave jezik nacionalne manjine u službenoj upotrebi, u postupku promene naziva ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta, pribaviće se mišljenje nacionalnog saveta."
OBRAZLOŽENjE
Amandmanom se predlaže da se u postupku promena naziva ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta u višenacionalnim sredinama pribavi i mišljenje nacionalnih saveta nacionalnih manjina.
AMANDMAN 15.
U članu 97. Predloga zakona iza stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:
"Dve ili više jedinica lokalne samouprave mogu doneti odluku o ustanovljavanju zajedničkog zaštitnika građana."
Dosadašnji stav 2. postaje stav 3.
OBRAZLOŽENjE
Predlaže se uvođenje mogućnosti da više jedinica lokalne samouprave ima zajedničkog zaštitnika građana u cilju povećanja ekonomičnosti u njihovom radu.
AMANDMAN 16.
U članu 98. u stavu 6. reči: "manjina" dodaje se zapeta i reči: "s tim da niti srpski narod, niti jedna nacionalna manjina ne može imati većinu članova saveta."
U istom članu Predloga zakona posle stava 6. dodaje se novi stav 7. koji glasi:
"U slučaju nacionalnih manjina koje imaju svoje izabrane nacionalne savete, predstavnici nacionalnih manjina u savetu se biraju na predlog nacionalnog saveta."
Dosadašnji st 7. i 8. postaju st. 8. i 9.
U istom članu Predloga zakona posle stava 9. dodaje novi stav 10. koji glasi:
"Skupština i izvršni organi jedinice lokalne samouprave su dužne da predloge svih odluka koji se tiču nacionalne ravnopravnosti prethodno dostave na mišljenje savetu."
Dosadašnji stav 9. postaje stav 11.
OBRAZLOŽENjE
Amandmanom se predlaže definisanje najvažnijih pravila na osnovu kojih će se u budućnosti formirati i na osnovu koji će funkcionisati saveti za međunacionalne odnose, u skladu sa iskustvima iz proteklih godina.
AMANDMAN 17.
Posle člana 102. dodaje se novi član 102/A. koji glasi:
"Poseban zakon kojim će se urediti imovina jedinica lokalne samouprave, način njenog korišćenja i raspolaganja, doneće se u roku od 3 meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona".
OBRAZLOŽENjE
Amandmanom se predlaže utvrđivanje roka u kojem će se u skladu sa članom 87. stav 4. Ustava Republike Srbije doneti zakon kojim će se urediti imovina jedinica lokalne samouprave, način njenog korišćenja i raspolaganja u cilju da se stvore zakonski uslovi za započinjanje postupka vraćanja imovine opštinama odmah posle lokalnih izbora.
NARODNI POSLANICI
LÁSZLÓ VARGA (LASLO VARGA)
_________________________
BÁLINT PÁSZTOR (BALINT PASTOR)
_________________________
ELVIRA KOVÁCS (ELVIRA KOVAČ)
_________________________